Forskningsnyheter

Vis filter Skjul filter

Viser: 12 av 655 artikler

Et barn leker i søla.
Å jobbe i barnevernet påvirker den psykiske helsen

49,5 prosent av ansatte i barnevernet opplevde emosjonelt stress på et nivå som indikerte at de kunne ha behov for profesjonell hjelp.

Kirurgisk inngrep på operasjonsstue på St. Olavs Hospital i Trondheim. Leger og sykepleiere i dyp konsentrasjon.
– Å komme inn i operasjonssalen ga meg de samme følelsene som da jeg kom inn i torturkammeret

Mennesker som har overlevd tortur opplever ofte å bli møtt med mangel på kunnskap og forståelse i helsevesenet. Det kan få store konsekvenser.

Jente prøver blått klesplagg i bruktbutikk.
– Det aller beste er om alle bruker opp kleda sine

Kor mykje sparer du miljøet ved å kjøpe brukte klede, og kva klede er eigentleg mest miljøvennlege? Kledeforskinga gir overraskande svar.

Arbeidere i kjeledress og hjelm jobber med maskiner.
Kommer kreftoverlevende seg tilbake i full jobb?

Flere kreftpasienter overlever enn tidligere. Forskere ved OsloMet har undersøkt hva arbeidsmiljøet har å si for om kreftoverlevende kommer fullt tilbake i jobb eller ikke.

Oversiktsbilde av Bergeløkka på en solskinnsdag bak E18 med sentrum av Larvik og Hammerdalen til høyre like ved.
Unikt samarbeid kan gi bedre byutvikling

Om eiendomsutviklere og kommuner samarbeider på nye måter, kan byutvikling blir mer strategisk. Et tett og tillitsfullt samarbeid mellom utbygger og kommune kan derfor være vinn-vinn for nye byområder i småbykommuner.

Uthamn i Merdø i Agder, kystripe med kvite og raude hus langs sjøen med ein brun trebåt som ligg fortøydd til ei bryggje.
Kan gamle skuter gi Kyst-Noreg eit nytt økonomisk oppsving?

– Det går an både å verna og utvikla kulturminne samtidig. Men då må kommunen leggja til rette for at vern også får ein samfunnsøkonomisk verdi, seier forskar Arne Holm.

en eldre person i pysjamas som ligger under dyna i en seng. Pårørende holder den ene hånda i begge sine.
Ei krevjande eldre-reform

«Leve heile livet» er reforma som på fem år skulle gjera kommunetilbodet til eldre likare og betra, men framleis er det store variasjonar i kvaliteten mellom kommunane.

Kajsa Garmann Lønrusten i Faktisk.no jobber med faktasjekk. Her sammen med Lise Kristin Valgermo til høyre.
Ikke la deg lure av videoer og bilder fra krig

I sosiale medier deles grusomme videoer og bilder som hevdes å være fra Gaza og Ukraina. Mye er tatt ut av kontekst eller manipulert.

En mann sitter på bakken i en gågate. Foran seg har han et pappkrus og et pappskilt der det står "Heisann, kan du avse noen kroner".
Nesten ni av ti rusavhengige har ikke jobb. Hva kan vi gjøre for å få flere i arbeid?

Manglende kunnskap kan føre til at de ikke får den hjelpen de trenger, mener forskere.

En mor i blå skjorte tar imot en gutt i stripete, grønn genser i en sklie på en solfylt  lekeplass, begge smiler.
– De små tingene gjør ofte en stor forskjell

Små, tilsynelatende enkle grep i nærmiljøet kan gi meningsfulle endringer i folks hverdagsliv. Det er det god byutvikling handler om, mener tidligere NIBR-forsker Marit Ekne Ruud.

Mørke skyer og lyse skyer om hverandre, med en liten åpning i skydekket med mer lys.
Hvordan blir skyene over oss i framtiden?

Kunstig intelligens kan nå trenes til å forutse hvordan skydekket blir når klimaet endrer seg.

Småbyen Kristiansund i Møre og Romsdal sett frå sjøen med bustad hus og kyrkje, blå himmel og kvite skyer.
– Mindre byar er ryggrada i Distrikts-Noreg

Noreg er eit av landa i Europa med høgast del personar som bur i småbyar. Likevel får dei mindre byane lite merksemd.