Videre er det behov for ny forskning innenfor kunst, design og teknologi opp mot pedagogiske kontekster og fagdidaktikk, i skolen og i lærerutdanningen.
Vi er i dialog med Cappelen Damm Akademisk om en vitenskapelig antologi som skal favne behovet for nytenkning innen estetiske fag, i ulike utdannings- og samfunnskontekster.
I første omgang inviteres alle interesserte bidragsytere til å sende inn et abstract. På bakgrunn av abstractene tar forlaget og redaktørene beslutninger om videre prosess.
Det dreier seg om en vitenskapelig antologi med originale forskningsbidrag. Både empiriske og teoretiske bidrag er velkomne!
Aktuelle tilnærminger
Vi opererer med et åpent begrep om estetikk og ønsker gjerne bidrag som er praksisnære og konkrete i sin tilnærming til antologiens overordnede tematikk om estetiske fag i samfunnet.
Vi håper at antologien kan gjenspeile bredden i de estetiske fag uten at estetikk blir et samlebegrep for alt og intet.
Derfor er vi opptatt av at samtlige bidrag utarbeider (gjerne kritisk) et reflektert begrep om hva estetikk er og betyr, uavhengig om bidragene er innenfor estetisk praksis, estetiske fag, pedagogikk, fagdidaktikk eller estetikk som teori.
Følgende tilnærminger kan være aktuelle:
- Bidrag som reiser blant annet spørsmål som hvordan estetisk praksis er relevant for fremtidens profesjonsutvikling, hvordan estetiske fag kan fungere som frihetsrom og hvordan estetiske fag og den pedagogiske refleksjonen kan muliggjøre samfunnskritikk.
- Bidrag som drøfter kunnskapsutvikling, eksempelvis hvorvidt transdisiplinær tenkning gir handlingsrom for kreativitet og problemløsning i en utdanningssammenheng.
- Bidrag som tar for seg bærekraft og demokrati i et fremtidsperspektiv er også velkomne, hvis de samtidig artikulerer og reflekterer hvordan de bidrar til kunnskapsutvikling i estetiske fag, ulike pedagogiske kontekster, lærerutdanning og/eller profesjonsutdanninger.
- Bidrag som problematiserer akademisk forskning i estetiske fag. Vi inviterer til forskning som berører både profesjonsutdanning og profesjonsutøvelse innenfor kunst, design og teknologi. De praktiske og estetiske fagene som profesjon i dagens og fremtidens samfunn vil stå sentralt.
Antologien er institusjonelt forankret i OsloMets forskningsgruppe Utdanning og samfunn.
Målgruppe
Målgruppen er fagmiljøer som arbeider innenfor estetiske fag i pedagogiske kontekster, særlig skole og lærerutdanninger. Vi ser for oss 10-15 bidrag, strukturert etter tre tematiske blokker:
- Skole
- Lærerutdanning
- Samfunn
Krav til abstract
- Abstractet skal tydeliggjøre tema og eventuelt forskningsspørsmål samt hvordan bidraget forholder seg til antologiens overordnede tema.
- Max 250 ord. Eventuelle referanser kommer i tillegg.
Tidsplan
- April 2023: Call for paper publiseres
- Juni 2023: Frist for innlevering av abstract
- September 2023: Avgjørelse om hvem vi på bakgrunn av CfP vil invitere til å skrive med redaksjonell tilbakemelding. Sende ut invitasjon til forfatterne
- Juni 2024: Frist for innlevering av artikkel og redaksjonell tilbakemelding
- September 2024 - januar 2025: Fagfellevurdering
- Mars 2025: Frist for innlevering av revidert versjon
- Mars-juni 2025: Produksjon, språkvask, ombrekking
Antologien tenkes publisert på en open access-plattform (med print on demand), og vil bli finansiert gjennom et spleiselag fra de medvirkendes institusjoner. Det må med andre ord påberegnes en publiseringsavgift fra hver enkelt forfatter.
Redaktører for antologien:
- Henrik Holm, førsteamanuensis i pedagogikk og professor i filosofi
- Laila B. Fauske, professor i fagdidaktikk for design, kunst og håndverk
- Anastasiya Alexeeva, universitetslektor i estetiske fag, særlig tilknyttet digitale praksiser og universell utforming.
Send inn ditt abstract innen 15. juni 2023 til Henrik Holm
Ved spørsmål, kontakt gjerne en av redaktørene.
Vi håper du har lyst til å være med på dette prosjektet og ser frem til å motta ditt abstract!