– Mange med psykiske utfordringer har stor nytte av å komme raskt tilbake i jobb. Men det rokker ved den etablerte praksisen i både Nav og helsetjenesten når de ordinære arbeidsplassene i større grad blir brukt som inkluderingsarena, sier Line Fossum Skogstad.
Hun har nylig disputert med avhandlingen «Mellom etablert praksis og nye ideer for arbeidsinkludering» ved OsloMet. Avhandlingen undersøker hvordan nye ideer om inkludering i arbeidslivet utspiller seg gjennom organisatoriske endringsprosesser i Arbeids- og velferdsetaten (Nav) og tjenester innenfor psykisk helsearbeid.
Skogstad sier at nye måter å tenke arbeidsinkludering på stiller nye krav til alle de involverte, og samtidig at enkeltpersoner spiller en viktig rolle hvis organisasjoner skal lykkes med arbeidsinkludering.
— Det viser seg blant annet at det det ikke er nok med formelle retningslinjer eller god vilje for å sette nye ideer ut i praksis, men at det trengs enkeltpersoner som brobyggere mellom velferds- og helsesektoren. Både ledere og praktikere kan være slike endringspådrivere, og noen ganger kan det også være ildsjeler som gjør en ekstra innsats på eget initiativ.
Nye ideer om arbeidsinkludering
Arbeidsinkludering i form av å øke deltakelsen i arbeidslivet, har gjennomgått en betydelig endring de siste 30 årene. Tradisjonelt har tilnærmingen vært å forberede den enkelte til arbeidslivets krav, for eksempel gjennom behandling og arbeidstrening fordi man har tenkt at det ikke var aktuelt å gå på jobb før helseutfordringene var «ryddet av veien». Slik er det ikke lenger.
Ny forskning viser at mange med psykiske helseutfordringer kan fungere i jobb så lenge jobben er den rette– Ph.d. og seniorrådgiver i Nav, Line Fossum Skogstad
Selv om forskningen viser at mange opplever å bli bedre når de har et arbeid å gå til, er det likevel flere forutsetninger som må være på plass. Ifølge Skogstad er det blant annet viktig at støtteapparatet og arbeidslivet klarer å finne en god match mellom det arbeidstakeren ønsker og trenger, og arbeidsgivernes behov for arbeidskraft.
– Dette fungerer dessverre ikke alltid like godt i praksis, blant annet fordi det finnes utbredte forståelser om hvem som kan delta i arbeidslivet og ikke.
Behovet for holdningsendringer
Både arbeidsgivere, veiledere i Nav, behandlere i helsetjenestene, men også personene det gjelder, kan i tillegg mangle troen på at det faktisk er mulig å komme i gang med jobb før behandling er sluttført, fortsetter hun.
– Det betyr at vi trenger både holdningsendringer og praktiske endringer for alle involverte. I mitt arbeid har jeg sett spesielt på hvordan den nye tenkningen utspiller seg i organisatoriske endringsprosesser i Nav, hvor jeg selv jobber, samt i tjenester innen psykisk helsearbeid.