Prodekan Halla B. Holmarsdottir ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, er prosjektleder for det nyoppstartede forskningsprosjektet DigiGen. Forskerne skal undersøke hvordan digitalisering og teknologiutvikling påvirker barn og unges hverdagsliv.
Hva gjør DigiGen til et viktig forskningsprosjekt?
Vi har allerede en del forskning på digitalisering i skolen og om risikoadferd for barn og unge på nett. Samtidig vet vi faktisk svært lite om barn og unges digitale hverdagsliv og hvordan teknologi er med på å forme deres liv i stort.
DigiGen ønsker å forstå hvordan teknologi påvirker barn og unge hjemme, på skolen, på fritiden og hvordan den påvirker deres digitale medborgerskap. Det er behov for å forstå disse ulike arenaene i barns liv og hvor grensene mellom de går. Teknologien gjør at det ikke lenger er like tydelige. For å illustrere med et eksempel: Teknologi bidrar til læring ikke bare på skolen, men også på fritiden og i hjemmet.
Hva vet dere om dette i dag? Hvordan påvirker teknologi barn og unges liv?
Det er en tendens til å anta at barn født i den digitale tidsalderen, der bruken av teknologi gjennomsyrer hjemmene, lekerommene og skolene, automatisk har digitale ferdigheter og kunnskap. Bruk av digitale teknologier og internett utvides til stadig yngre barn som er i en kritisk fase av tidlig utvikling. Det er derfor et økende behov for empirisk forskning for å forstå barns bruk og opplevelse av disse nye teknologiene i hverdagen.
- Det er et økende behov for empirisk forskning for å forstå barns bruk og opplevelse av disse nye teknologiene i hverdagen.– Halla B. Holmarsdottir, prosjektleder for DigiGen.
Det vi sitter på av kunnskap om atferd på nettet er ofte bruk og opplevelser av digital teknologi fra eldre generasjoner. Eller så forskning basert på foreldre eller læreres gjengivelse og oppfatning av barn og unges atferd på nett. Det betyr at vi har begrenset empirisk kunnskap om de faktiske opplevelsene til barn og unge.
Det mest relevante og vedvarende funnet de siste tiårene om integrering av digital kompetanse og bruk av digitale læremidler i utdanning, er at det er mer utfordrende enn forventet. Å forberede unge mennesker på et liv i det digitale samfunnet er sammensatt. Det krever stor innsats fra både foreldre, lærere og andre viktige aktører i barn og unges liv.
Å forberede unge mennesker på et liv i det digitale samfunnet krever stor innsats fra både foreldre, lærere og andre viktige aktører i barn og unges liv.– Halla B. Holmarsdottir, prosjektleder for DigiGen.
Tidligere forskning på feltet har fokusert på ulikhet i tilgang på digital infrastruktur, elevers faglige prestasjoner, samt risiko og sikkerhet. DigiGen har et annet fokus og ønsker å se utover dette.