ALiCE er et Erasmus+-prosjekt som skal utvikle felles europeisk rammeverk for vurderingspraksiser til bruk i formativ vurdering som fremmer elevers kompetanse i demokratisk medborgerskap, både i ulike skolefag- og i tverrfaglige tilnærminger.
ALiCE er et Erasmus+-prosjekt finansiert av KA220-SCH-Cooperation partnerships in school education-programmet.
I samarbeid med eksperter fra åtte ulike europeiske land, undersøker ALiCE hvordan medborgerskap er innlemmet i ulike læreplaner, hvilke læringsmål som er inkludert, og hvordan ulike vurderingspraksiser er i bruk og kan bli brukt for å fremme utdanning for medborgerskap.
Samarbeidet i ALiCE sikter mot å utvikle en digital læringsplattform som kan deles internasjonalt og brukes til å styrke lærernes vurderingspraksiser i Europa samt fremme demokratisk medborgerskap i europeiske skoler.
Prosjektdeltakere OsloMet
Data og metode
Arbeidet i ALiCE er organisert gjennom fire resultatområder og vil utvikle:
Resultat 1
Et felles rammeverk basert på komparative perspektiver på vurdering for medborgerskap i utdanning på tvers av EU og EØS-land (IO1).
Metode: Dokumentanalyse og fokusgruppeintervjuer i åtte europeiske land. (Planlagt gjennomført mellom januar 2022 og juli 2022).
Resultat 2
En oversikt over innovativ utdanningspraksis i statsborgerskapsutdanning (IO2).
Metoder: evaluering og analyse av vurderingspraksis fra åtte land (varighet: mai 2022–aug. 2023).
Resultat 3
En digital plattform med samling av metoder for formativ vurdering som vi tilpasser for bruk innen medborgerskapsundervisning og egnet for lokal tilpasning (IO3).
Metoder: workshops og kurs for eksperter og lærere fra åtte land (varighet: jan. 2022–feb. 2024).
Resultat 4
En veileder for lærerfellesskap til bruk i implementering av formativ vurdering i medborgerskapsutdanning (IO4).
Metoder: policyanalyse og lærerutdanningsmoduler (MOOC-kurs, digital plattform) (varighet: september 2023– oktober 2024).
Lærerseminar 1
Kromeriz, Tsjekkia, 29. og 30. september 2022
Lærerseminaret var vår første mulighet til å møte alle lærerne fra Belgia, Nederland, Norge, Portugal, Slovenia, Bulgaria, Italia, Litauen og Tsjekkia for å diskutere vurderingsmetoder og pedagogisk praksis med fokus på medborgerskap (citizenship education).
- Se programmet fra treningen (alice-project.eu) (pdf)
- Presentasjoner og bilder fra treningsøkten (alice-project.eu)
Vi vil fortsette opplæringen på Sicilia høsten 2023.
Partnere
- AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen, Belgia (koordinator)
- OSLOMET – storbyuniversitetet, Norge
- Karel de Grote University of Applied Sciences and Arts, Belgia
- Euroface Consulting s.r.o., Tsjekkia
- Universidade de Lisboa, Portugal
- Andragoski zavod Ljudska univerza Velenje, Slovenia
- Socialiniu projektu institutas, Litauen
- National Training Center, Bulgaria
- Centro Iniziative Ricerche e Programmazione economica, Italia
Partnerskoler i Norge
- Torstad ungdomsskole, Asker kommune (asker.kommune.no)
- Ingieråsen ungdomsskole, Nordre Follo kommune (nordrefollo.kommune.no)
- Sofienberg skole, Oslo kommune (sofienberg.osloskolen.no)
- Nordseter skole, Oslo kommune (nordseter.osloskolen.no)
- Terråk skole, Bindal kommune (bindal.kommune.no)
- Salhus skole, Brønnøy kommune (bronnoy.kommune.no)