Temaet for dette prosjektet er prosessen og implementeringen av en områdesatsing i Bergen kommune.
Spørsmål
Det er tre sett av spørsmål knyttet til strukturen, prosessene og resultatene:
Struktur
- Er informasjonen om tiltakene klart definert og ansvaret fordelt?
- Samsvarer tiltakene med problemene til målgruppen?
a) Er det deler av tiltakene som bør justeres og endres?
b) Er det andre elementer som synes å burde innarbeides? - Er det satt av tilstrekkelig ressurser (økonomi og personell) til å gjennomføre tiltakene etter planen?
Prosess
- Hvordan fungerer innovasjons- og utviklingsprosessen?
a) Har lærere og praktikerne tro på prosjektet, og i hvilken grad slutter de lojalt opp om den praktiske gjennomføringen? - Hvordan opplever målgruppa implementeringen og gjennomføringen av tiltakene?
Resultat
Hvilke resultater på kort og lang sikt har tiltakene?
- Fremmer tiltakene opplevelsen av mestring og inkludering
- Bidrar tiltakene til å løfte fram de svakest presterende elevene?
- Økes tilstedeværelsen på skolen?
Metode
I prosjektet vil vi bruke flere typer av data og metoder. Kvalitative intervjuer blir brukt for å få innblikk i ulike aktørers erfaringer og opplevelser med områdesatsingen. Det vil bli satt særlig fokus på skolene som inngår. I tillegg skal vi benytte oss av kvantitative data for å få bredere beskrivelse av situasjonen. Til dette vil vi ta i bruk websurvey og Ungdata.
Prosjektet er relevant for Bergen kommune og deres arbeid med å legge til rette for gode oppvekstmiljøer i kommunen.