Hvordan kan skolen bygge fellesskap blant elever og ansatte for å sikre et godt skole- og læringsmiljø for alle elever?
Dette prosjektet handler om hvordan skolen kan bygge fellesskap blant elever og ansatte for å sikre et godt skole- og læringsmiljø for alle elever. Det er forankret i nyere teori, forskning og faglige tilnærminger til læringsmiljø, mobbeforebygging, helsefremmende skoler og relasjonskompetanse som vektlegger behovet for og opplevelsen av tilhørighet til fellesskap.
Prosjektet gjennomføres av Lørenskog kommune, med forskerstøtte fra Arbeidsforskningsinstituttet AFI. Forskerstøtten er finansiert av KS og Partnerskap mot mobbing, og omfatter bidrag til modellutvikling, dokumentasjon og evaluering, faglige bidrag til innhold i kompetanseutvikling, samt rapportering.
Rapporteringen vil omfatte prosjektets programteori, hovedelementer i organisering og praktisk gjennomføring, samt viktige suksesskriterier og forutsetninger for å lykkes.
Rapporten skal
- fungere som veileder eller verktøy både for videre utvidelser internt i kommunen – og for andre kommuner som ønsker å prøve ut tilsvarende.
- gi kunnskapsgrunnlag om prosjektet for kommunale beslutningstakere.
- gi grunnlag for videre utvikling og oppskalert utprøving, samt videre forskning om strategier for relasjons- og fellesskapsbygging i skolen.