Kompetanse i NAV-kontor

Formålet med prosjektet er å undersøke hvordan kompetanse utvikles på Nav-kontorene.

Bedre innsikt i kompetansebehov, læringsprosesser og hvordan kompetanseutviklingen foregår, skal brukes til bedre å støtte opp om arbeidet ved lokalkontorene.

Det er Arbeids- og inkluderingsdepartementet som har initiert prosjektet og finansierer det, sammen med Kommunens Sentralforbund og Nav. Sluttrapporten skal være klar våren 2026. 

Bakgrunn

Kunnskap og kompetanse er grunnleggende for det krevende oppdraget til NAV. 

Derfor er det viktig med systematisk innsikt i medarbeidernes synspunkter på og erfaringer med kompetanseutvikling, i en arbeidshverdag preget av komplekse saker, digitale endringer og tidspress. 

Sentrale spørsmål er:

Opplegg

Prosjektet bygger videre på tidligere undersøkelser fra 2011, 2015 og 2018 ved ca. 110 lokale NAV-kontor i hele landet. Ved hjelp av spørreskjema kartla vi endringer i utdanningsnivå, arbeidsplasslæring og opplevd kompetanse hos medarbeiderne. 

Undersøkelsen i 2025 vil inkludere både tidligere og nyutviklede spørsmål, for å analysere både endringer over tid og forskjeller mellom kontor og fylker. I 2025 vil vi også undersøke problemstillinger knyttet til rekruttering, og drøfting av kompetansespørsmål innen rammen av de lokale partnerskapene.

Medarbeidernes erfaringer og synspunkter er viktig for kunnskaps- og kompetanseutviklingen ved lokalkontorene. 

Dataene vil analyseres ved hjelp av deskriptiv, bivariat og multivariat statistikk for å identifisere sammenhenger og trender. Resultatene vil gi innsikt i hvordan kompetanseutvikling foregår og påvirker NAV-kontorenes arbeid og kvalitet på tjenestene.

Prosjektmedlemmer

Laster inn ...