English version

Disputas: Josefine Jahreie

Josefine Jahreie disputerer for graden ph.d. i profesjonsstudier med avhandlingen "Constructing the School-Ready Child – A study of ECEC Teachers’ Experiences of Preparing Children for School".

Zoom-passord: 020 323. Webinar ID: 632 5926 3610.

Bedømmelseskomiteen består av:

Disputasleder er Beate Elvebakk, senterleder på Senter for profesjonsstudier.

Veilederne er:

Sammendrag av avhandlingen

Denne avhandlingen utforsker hvordan et økende fokus på å sikre barns «skoleklarhet» innen skolestart påvirker barnehagelæreres arbeid i barnehagen.

En rekke internasjonale studier rapporterer om en global vending mot en «skolifisering» av barnehagen forårsaket av et økende politisk fokus på å sikre barns akademiske ferdigheter før skolestart, og da særlig barns språklige og numeriske ferdigheter.

I tråd med denne utviklingen rapporterer flere studier at det foregår en «accountability shove down» av skolens læreplaner og ansvar for barns framtidige skoleresultater fra barneskolen inn i barnehagen.

Flere er bekymret for at denne utviklingen går på bekostning av sosialpedagogiske verdier tradisjonelt forbundet med barnehagen, som blant annet viktigheten av lekbasert læring og et helhetlig syn på barns utvikling.

Artikler basert på intervjuer av barnehagelærere

Avhandlingen består av en kappe og fire artikler, der jeg utforsker hvordan barnehagelærere forholder seg til ulike dominerende forståelser av hva det vil si å være «skoleklar» og hvordan dette former deres interaksjoner med barn, foreldre og andre aktører innenfor utdanningsfeltet.

De tre første artiklene tar utgangspunkt i en intervjustudie der jeg retter blikket mot hvordan norske og danske barnehagelærere erfarer myndighetenes økte bruk av språkkartleggingstiltak i barnehager som befinner seg i områder der en stor andel av befolkningen har minoritetsspråklig bakgrunn.

I den fjerde artikkelen ser jeg på hva tidligere empirisk forskning sier om barnehagelæreres oppfatninger av skoleklarhet.

Artikkelen tegner et større bilde av hva internasjonal forskning sier om hvilke faktorer som påvirker barnehagelæreres syn på skoleklarhet, hvorvidt barnehagelæreres oppfatninger av skoleklarhet har endret seg i lys av politiske reformer på barnehagefeltet og hvordan forskningen varierer på tvers av landegrenser.

Samlet beskriver avhandlingen hvordan nåværende politiske endringer på barnehagefeltet er med på å forme barnehagens samfunnsmandat, barnehagelæreres arbeid og rolle, samt hvordan sosial reproduksjon av ulikhet mellom majoritet og minoritet kan bli forsterket og legitimert gjennom institusjonaliserte prosesser i barnehagen i tiden fram mot skolestart.

Kontakt

Laster inn ...