- 10.00-11.00: Prøveforelesning.
- 12.15-15.30: Disputas.
Tittel på prøveforelesningen: "Hva er 'signaturpedagogikk' og hvordan kan universiteter bruke det til å styrke tverrprofesjonell utdannelse?"
Tittel på avhandlingen: "Læring for yrkesutøvelse i tverrprofesjonelle virkeligheter: En studie av et tverrprofesjonelt utdanningstiltak om og med barn og unge".
Vurderingskomiteen består av
- første opponent, professor Susanne Lindqvist, Norwich Institute for Healthy Aging, University of East Anglia
- andre opponent, lektor Maja Røn-Larsen, Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet
- leder av komiteen, professor Rolf Steier, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet
Disputasleder er førsteamanuensis Annette Hessen Bjerke, leder for ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning.
Hovedveileder er professor emeritus Liv Mette Gulbrandsen, OsloMet. Biveileder er førsteamanuensis Finn Aarsæther, OsloMet.
Sammendrag av avhandlingen
Denne avhandlingen utforsker hvorvidt, hvordan, og hvorfor studenter som deltar i det tverrprofesjonelle utdanningstiltaket, «Interprofessional Interaction with Children and Youth» (INTERACT) ved OsloMet – storbyuniversitetet, utvikler sine forståelser av tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn og unge.
Studenter som deltar på utdanningstiltaket er studenter på profesjonsutdanninger innen helse-, sosial- og lærerutdanninger. En sentral ambisjon for ph.d.-prosjektet har vært å utvikle kunnskap som kan bidra til utvikling av det tverrprofesjonelle utdanningsfeltet ved å rette fokus mot ulike aspekter ved utvikling, gjennomføring og evaluering av det som her kalles «bred» tverrprofesjonell utdanning.
Arbeidet med avhandlingen er inspirert av en sosiokulturell teoritradisjon (Säljö, 2001). Et viktig premiss i arbeidet med avhandlingen har vært den gjensidige avhengigheten mellom sosiale og individuelle prosesser i utvikling av kunnskap. Læring og kunnskap forstås i avhandlingen som prosessuelle, relasjonelle og situerte fenomen som skjer på ulike nivåer og i ulike kontekster. Forståelsene av «det tverrprofesjonelle» lener seg på forståelser anført av Edwards (2010) og Willumsen (2016).
Ph.d.- prosjektet består av tre delstudier som bygger på informasjon fra en surveyundersøkelse sendt ut til et årskull deltakere i INTERACT (N= 499) og på intervjuer (N=15) med studenter fra samme populasjon.
Studie 1
Gjennomføres det en valideringsstudie av et pre/ post- måleinstrument som er laget for å måle utvikling av tverrprofesjonelle samarbeidsferdigheter i tverrprofesjonell utdanning (TPU), og som er egnet for bruk i «bred» TPU.
Studie 2
Utforsker studenters historier om meningsskapings- og posisjoneringsprosesser i de tverrprofesjonelle læringsgruppene de deltok i. Her benyttes posisjoneringsteori (Davies & Harré, 1990; Harré & Langenhove, 1999; Potter & Wetherell, 1987) som analytisk rammeverk. Denne studien synliggjør blant annet hvorledes studentene ser ut til å posisjonere seg i relasjon til hverandre og med utgangspunkt i hva de konstruerer som kjernen i INTERACT. Det igjen ser ut til å legge et grunnlag for med hva og hvordan studentene deltar i de tverrprofesjonelle gruppene.
Studie 3
Handler om den tverrprofesjonelle læringskonteksten og hvordan undervisere og veiledere i høyere utdanning kan tilby hensiktsmessig og tilpasset støtte til studentenes tverrprofesjonelle læringsprosesser, i kontekst av «bred TPU».
Sentrale teoretiske konsepter i denne studien er «scaffolding» (Wood et al., 1976), «tilpasset støtte» (van de Pol et al., 2010) og «den proksimale utviklingssonen» (Vygotsky et al., 1978). Studiens resultater tyder på at tilpasset støtte bør gis både før og under arbeidet i de tverrprofesjonelle gruppene. Videre bør oppmerksomhet både rettes mot individuelle studenter og gruppen.
I avhandlingen diskuteres så mulige implikasjoner av resultatene av de tre delstudiene for utvikling, gjennomføring og evaluering av «bred TPU».