De senere årene har vi fått en mer forskningsbasert lærerutdanning og en mer forskningsorientert skole. Innføringen av lærerutdanning på masternivå og de endringene dette har ført til i utdanningene, og ikke minst den endrede kompetansen studentene har med seg ut i yrket, synes å ha ført til at spenningene har minsket noe.
For mye akademisering?
Samtidig har denne utviklingen ført til at kritikken om (for mye) akademisering kommer tilbake. Men nå, satt litt på spissen, kommer kanskje ikke kritikken og forsvaret for den erfaringsbaserte kunnskapen primært fra profesjonen selv, som den tidligere nok i større grad gjorde, men utenfra.
Samtidig spiller verdier en vesentlig rolle i både politikkutforming og profesjonell praksis. Dette gjør at vi må fortsette å gå inn i debatter om forskningens rolle i lærerutdanning og skole, og begrunne hvorfor forskning er viktig.
Kunnskap i profesjonene
Når vi både får mer vitenskapelig kunnskap inn i utdanningene, og samtidig får mer kunnskap om hvordan studenter og profesjonsutøvere bruker ulike kunnskapsformer i sine studier og i sitt arbeid, trenger vi også noen nye måter å snakke om kunnskap i profesjonene og profesjonsutdanningene på.
I dette seminaret nærmer vi oss disse spørsmålene via ulike innganger og perspektiver.
Program
- 09.00: Kaffe og frukt
- 09.15 Velkommen og introduksjon til RE-POSE: Fornyede perspektiver på forskning
- 09.30 Steinar Bøyum og Andreas Eriksen: «Å bruke forskning som lærer: En egen sjanger?». Kommentar: Tone Kvernbekk
- 10.00 Fredrik Thue: «Den reformpedagogiske tradisjonen: død eller levende?». Kommentar: Kim Helsvig
- 10.30 Pause
- 10.45 Joakim Caspersen: «Vender skole og lærerutdanning seg bort fra hverandre?» Kommentar: Roger Andre Federici
- 11.15 Tine S. Prøitz: «Partnerskap i politikkutforming og utdanningspraksis». Kommentar: Halvor Holm, Rektor Jordal skole
- 11.45 Pause og lunch
- 12.00 Hege Hermansen, Hilde Afdal, Marte Lorentzen og Sølvi Mausethagen: «Forskning på forskning i skolen – hvor går vi?» Kommentar: Elaine Munthe. Felles diskusjon
- 13.00 Avslutning
Forskningsprosjektet RE-POSE
«Renewed perspectives on research use in education (RE-POSE)» er et stort, tverrfaglig forskningsprosjekt finansiert av Forskningsrådet. Du finner mer informasjon på prosjektets nettside.