OsloMet - storbyuniversitetet er Norges tredje største universitet med nesten 22 000 studenter og over 2500 ansatte. Vi har campus i Oslo sentrum og på Romerike. OsloMet leverer forskning og utdanning med høy relevans for arbeidslivet, velferdsstaten og storbyregionen.
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) har ca. 650 ansatte og 7400 studenter, og holder til i Oslo og Akershus. Fakultetet består av fire institutter og Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO). Fakultetet utdanner fremtidens lærere fra barnehage til og med videregående skole, i nært samarbeid med praksisfeltet. Fakultetet tilbyr ph.d. i utdanningsvitenskap for lærerutdanning. I tillegg tilbyr fakultetet utviklingsstudier og utdanning i tegnspråk og tolking. Mangfold er en kjerneverdi for fakultetets virksomhet. Forsknings- og utviklingsarbeidet er profesjonsrettet, praksisnært og internasjonalt orientert.
Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU) har sterke fagmiljøer innen skolefag, pedagogikk og digital kompetanse og utdanner lærere til norsk skole i nært samarbeid med praksisfeltet. Instituttet tilbyr tre integrerte femårige lærerutdanninger på masternivå, og to toårige masterstudier for lærere. Instituttet har også en kompletterende lærerutdanning for de som har lærerutdanning fra utlandet og trenger faglig påfyll eller formell kvalifisering. Videre bidrar instituttet med videreutdanning for lærere og etterutdanning ute på skolene. Instituttet har sterke forskningsmiljøer med vekt på pedagogikk, didaktikk, fagdidaktikk i skole og lærerutdanning, samt lærerkvalifisering.
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, LUI, søker deg som har kompetanse i ledelsesfag og utdanningsledelse innen skole og lærerutdanning. Fakultetet tilbyr i tillegg til sine lærerutdanninger en rekke studier innen ledelsesfag og utdanningsledelse.
Ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, GFU, er det ledig en 100 % fast stilling i utdanningsledelse som professor/dosent/førsteamanuensis/førstelektor med ansettelse fra 01.08.25 eller etter nærmere avtale.
Les mer om fakultetet, instituttet og tilhørende forskningsgrupper her https://www.oslomet.no/om/lui
Fagområdet utdanningsledelse hører til under pedagogikkseksjonen på GFU. Instituttet leder Rektorutdanningen i samarbeid med andre universiteter og høgskoler, og har videreutdanninger innen en rekke ledelsesrelaterte temaer, som digitalisering og ledelse, juss for ledere, ledelse av lærings- og læreplanarbeid, barnehage- og skolemiljø og ledelse. I våre lærerutdanninger er det flere temaer rettet mot ledelse som for eksempel det å lede endrings- og utviklingsarbeid i skolen, læreren i det profesjonelle fellesskapet, lærerrollen i endring med mer. Videreutvikling og gjennomføring av våre lederutdanninger gjennomføres i tett samarbeid med Institutt for barnehagelærerutdanning på fakultetet og andre eksterne samarbeidspartnere. Instituttet tilbyr også en masterfordypning i utdanningsledelse i masterprogrammet skolerettet utdanningsvitenskap.
Dine arbeidsoppgaver og ansvarsområder vil være å
- aktivt arbeide med å videreutvikle fagmiljøet og instituttets utdanninger spesielt innen ledelse, men også i lærerutdanning generelt
- undervise, veilede og vurdere på bachelor-, master- og ph.d.-nivå
- være en pådriver for å utvikle større forskningsprosjekter og søknader om ekstern finansiering sammen med kolleger i fagmiljøet
- ta initiativ til og videreutvikle forskningssamarbeid internt på fakultetet og med nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere
- aktivt bidra til utvikling av instituttet, fakultetet og OsloMet som helhet
- ha kontakt med yrkesfeltet
- initiere og gjennomføre eget forsknings- og utviklingsarbeid
- utføre faglig-administrative oppgaver
Kvalifikasjonskrav
- formell kompetanse i utdanningsledelse eller tilsvarende ledelsesfag
- erfaring med nasjonale og internasjonale forskningsnettverk
- god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk eller et annet skandinavisk språk og engelsk
- dokumentert relevant praktisk-pedagogisk kompetanse. Søkere må dokumentere grunnleggende kompetanse i undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå. Søkere som ved ansettelse ikke kan dokumentere slik universitetspedagogisk basiskompetanse, må skaffe seg denne kompetansen i løpet av en toårsperiode. OsloMet tilbyr et emne i universitetspedagogikk (UHPED) som dekker dette kravet.
Dersom det ikke melder seg kvalifiserte søkere med toppkompetanse, kan det være aktuelt å ansette i stilling som førsteamanuensis eller førstelektor.
For ansettelse i stilling som professor kreves doktorgrad i utdanningsledelse eller tilsvarende ledelsesfag.
For ansettelse i stilling som dosent må søker dokumentere omfattende forsknings- og utviklingsarbeid på høyt nivå rettet mot yrkesfeltet og relevant praktisk-pedagogisk kompetanse på grunnlag av utdanning eller undervisning og veiledning.
For ansettelse i stilling som førsteamanuensis kreves doktorgrad i ledelsesfag med vekt på utdanningsledelse eller tilsvarende.
For ansettelse i stilling som førstelektor kreves embetseksamen, hovedfag eller mastergrad i utdanningsledelse eller tilsvarende og dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid som i kvalitet og omfang tilsvarer arbeidsmengde og nivå for en doktorgradsavhandling.
For ansettelse i stilling som professor eller førsteamanuensis må du som søker dokumentere relevant utdanningsfaglig kompetanse i samsvar med OsloMet sine retningslinjer for utdanningsfaglig kompetanse.
Generelle kriterier for ansettelse i undervisnings- og forskningsstillinger følger av Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger (FOR-2006-02-09-129) jf. overgangsregler beskrevet i Forskrift til universitets- og høyskoleloven § 13.2.
Det vil bli lagt vekt på
- omfattende forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for stillingen
- publikasjoner fra de siste seks årene
- forskningsmetodisk bredde
- erfaring med ledelse av prosjekter med ekstern finansiering
- resultater med å innhente ekstern forskningsfinansiering
- bred erfaring fra undervisning og veiledning, for toppstilling fortrinnsvis på master og ph.d.-nivå
- kjennskap til og/eller erfaring fra arbeid i norsk grunn- og videregående skole, gjerne i lederstilling
- særlig evne og interesse for å forstå skolen som institusjon i kontekst av samfunnsendringer, inkludert krav som stilles til denne sektoren, utvikling i lærerprofesjonen, utdanningspolitikken, og forholdet til viktige interessegrupper og aktører, som foresatte og arbeidslivet
- generell god digital kompetanse og erfaring i bruk av digitale læringsformer
Personlige egenskaper som er nødvendige for stillingen
- evne til å kommunisere og samarbeide godt med studenter, kolleger, ledelse og oppdragsgivere
- pedagogiske evner og personlig egnethet
- fokus på nytenkning og innovasjon innen utdanning, forskning og utviklingsarbeid
OsloMet gjennomfører prøving av pedagogiske kvalifikasjoner i forbindelse med intervju.
Det er viktig for OsloMet å gjenspeile befolkningen i vår region og vi ønsker alle kvalifiserte søkere velkommen. Vi arbeider aktivt med å utvikle oss videre som en inkluderende arbeidsplass og for å tilrettelegge arbeidsplassen dersom du har behov for det. Har du perioder i livet hvor du ikke har vært i arbeid, utdanning eller opplæring er du også velkommen til å søke hos oss.
Vi tilbyr
- interessante oppgaver ved Norges tredje største og mest urbane universitet
- deltakelse i forskningsgruppe og et kreativt og inspirerende fagmiljø
- tid til profesjonsnært forsknings- og utviklingsarbeid
- låne- og pensjonsbetingelser i Statens pensjonskasse
- gode velferdsordninger og et omfattende tilbud av aktiviteter innen kultur og sport
Stillingen lønnes i henhold til Hovedtariffavtalene i staten og OsloMets lønnspolitikk som professor i kode 1013/dosent i kode 1532, lønnstrinn 75-84, kr 759 100,- - 966 300,- per år, og som førsteamanuensis kode 1011/førstelektor kode 1198, lønnstrinn 63-74, kr 615 700,- - 745 000,- per år. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
Søknadsprosess
Du vil bli vurdert av en sakkyndig komité. Innen søknadsfristen må du sammen med søknaden laste opp følgende dokumenter:
- søknadsbrev
- CV, attester og alle sider av vitnemål
- fullstendig publikasjonsliste
- inntil 10 vitenskapelige arbeider med en oversikt
- gjerne 2 referanser med kontaktinformasjon
For søknad på stilling som professor og/eller førsteamanuensis må i tillegg dokumentasjon av utdanningsfaglig kompetanse inkludert profileringsdokument vedlegges.
Vil du søke på stillingen må du gjøre det elektronisk.
Vi behandler kun søknader sendt via vårt elektroniske rekrutteringssystem og alle dokumenter må lastes opp for at din søknad skal behandles. Dokumentene må være på et skandinavisk språk eller engelsk. Oversettelser må være autorisert og du vil bli bedt om å fremvise originaler ved et eventuelt intervju. OsloMet gjennomfører kontroll av dokumenter, slik at du som kandidat skal få en reell evaluering og rettferdig konkurranse. Ufullstendige søknader vil ikke bli tatt til vurdering.
Før oversendelse av søknadspapirene til sakkyndig komité, vil alle søknadene bli gjennomgått ved fakultetet og søkere som ikke fyller de formelle kvalifikasjonskravene vil ikke bli oversendt til vurdering.
Andre opplysninger
Ønsker du nærmere informasjon om stillingen kan du kontakte:
- Anne B. Svenkerud, studieleder, ansve@oslomet.no
- Hege Knudsmoen, førstelektor og seksjonsleder, hegknu@oslomet.no
- Kristin Helstad, professor, krishels@oslomet.no
OsloMet er Charter & Code sertifisert av EU-kommisjonen med rettigheter til å bruke logoen HR Excellence in Research (HRS4R) og medlem i nettverket EURAXESS som bidrar til gode arbeidsforhold for mobile forskere.
OsloMet har sluttet seg til prinsippene og forpliktet institusjonen til å følge anbefalingene i DORA-erklæringen (sfdora.org) (The San Francisco Declaration on Research Assessment).
Ansettelsen blir gjennomført etter prinsippene i statsansatteloven og lovverk som regulerer eksport av kunnskap, teknologi og tjenester. Søkere som er i konflikt med dette regelverket vil ikke anses kvalifisert for stillingen.