Trall er et digitalt musikkverktøy med tilhørende metodikk, som gjør den mangfoldige sangskatten i Norge tilgjengelig på en ny måte.
Trall startet som et utviklings- og formidlingsprosjekt ved barnehagelærerutdanningen i 2014 og er i dag en helhetlig sang- og musikkopplevelsesplattform for barn, unge, barnehager, skoler, familier, studenter, lærere og musikkpedagoger.
Fra utviklingsprosjekt til egen virksomhet
I 2020 fikk Trall-prosjektet OsloMets innovasjonspris for å ha skapt et digitalt musikkopplevelsesverktøy som gjør et rikt musikkinnhold tilgjengelig for hele Norges befolkning på en brukervennlig, trygg og inspirerende måte, som juryen skrev. Trall har også mottatt Grafill sin Visuelt-pris for godt digitalt design.
Trall forener og skaper forbindelser mellom profesjonelle og musikkpedagogiske felt på en ny måte og tilbyr musikk til lytting, dans, sang og bevegelse.
I tillegg til OsloMets bidrag har Trall mottatt om lag 10 millioner kroner i tilskudd fra Sparebankstiftelsen DNB, Kulturrådet, Kommunal- og distriktsdepartementet, Forskningsrådet, Ferd, Sametinget og UNESCO.
I 2022 etablerte OsloMet Trall AS som et heleid selskap. I 2024 ble Trall AS solgt til gruppen med ansatte som hadde vært med å utvikle appen og konseptet.
Mangfoldig sangbok på mange språk
Kjernen i Trall er en kvalitetssikret, digital sangbok i app med mer enn 200 sanger i nyinnspillinger med landets fremste musikere og formidlere. I appen får du skreddersydde arrangementer som støtter sang- og musikkaktiviteter. I tillegg er det ferdige spillelister, informasjon om musikken og tekster, karaoke og en mulighet til å skru ned vokalen på sangene. Det finnes sanger på rundt 30 språk, og appen er tilgjengelig på flere språk.
I tillegg til appen består Trall-konseptet av metodikk gjennom film, kursvirksomhet, nyhetsbrev, podcaster, webinarer mm. Trall er også brukt i forskningsprosjektet Levende kulturarv ved Barnehagelærerutdanningen ved OsloMet og som pensum ved flere lærerutdanninger i Norge.
Ansatte som jobber med Trall
Bakgrunnen for Trall
Forskning gjort av Liv Anna Hagen og Siri Haukenes fra musikkmiljøet ved barnehagelærerutdanningen viser at sangrepertoaret i barnehagene viser lite fornying og musikalsk mangfold, og at de fleste sangene som er brukt er fra før 1960. Erfaring fra undervisning både på barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanningene viser at mange voksne er musikalsk usikre.
Kunstfagene vies stadig mindre plass i barnehage og skole. Samtidig har sangbok og CD forsvunnet, mens internett og strømmetjenester er lett tilgjengelig. Dette gjør at det ofte ikke lenger er et redaksjonelt utvalg av sanger som synges i barnehager og skoler. Både utvalg og format blir lett styrt av et kommersielt marked og dominert av populærkulturen.
Sangens betydning i samfunnet og for hvert enkelt menneske er grundig dokumentert. Dette er bakgrunnen for at musikkmiljøet ved barnehagelærerutdanningen så behovet for å utvikle et lett tilgjengelig digitalt verktøy som kan inspirere til å synge mer, og til å bli kjent med Norges mangfoldige sangskatt.
-
Levende Kulturarv
I prosjektet Levende Kulturarv er vi særlig opptatt av hvordan musikk, i form av tradisjonelle og nye sanger, kan bidra til bevaring og fornying av immateriell kulturarv i barnehagen og i barnehagelærerutdanningen.