Det er utviklet delstrategier som følger opp universitetsstrategien. Disse gir retning for universitetets kjerneoppgaver: utdanning; samfunnsforbedringer; og forskning og utvikling fram mot 2030.
Delstrategiene gjelder for hele universitetet.
Denne delstrategien for utdanning bygger på og til dels utfyller OsloMets universitetsstrategi og må derfor ses i sammenheng med målsettingene om utdanning som allerede er beskrevet der. Sentrale tema i OsloMets strategi er blant annet tverrprofesjonelt samarbeid, profesjonsrelevant kompetanse om bærekraftig utvikling, et inkluderende og mangfoldig studiemiljø, og internasjonalisering. Kunnskapsutvikling skjer gjennom internasjonal samhandling, og internasjonale erfaringer gir studenter viktig innsikt i framtidig profesjonsutøvelse.
Ledere og fagmiljø må gjennomføre tiltak som gjør at utdanningen de er ansvarlige for når hovedmålene i strategien. Tiltakene må tilpasses utdanningenes egenart, studentenes behov og fagansattes kompetanse.
Undervisning som motiverer for læring
Utdanningene ved OsloMet skal motivere studentene. Underviserne skal gi variert undervisning som bidrar til at studenter med ulik bakgrunn lykkes. Utdanning og læring skjer gjennom samarbeid. For å videreutvikle utdanningene må studenter og ansatte dele erfaringer, kompetanse og ressurser med hverandre, innad og på tvers av utdanninger.
OsloMet skal:
- gi ansatte insentiver til å utvikle seg som undervisere og legge tydelig vekt på undervisningskompetanse ved rekruttering og opprykk.
- legge forskningsbasert kunnskap til grunn for utvikling av undervisningsmetoder og innholdet i fagene vi utdanner til.
- tilby varierte læringsaktiviteter som studentene aktivt tar del i og som inspirerer studentene til å nå sine mål.
- inkludere studentene som våre viktigste samarbeidspartnere i videreutvikling av utdanningene.
- utdanne studenter som evner å videreutvikle egen kompetanse.
- stimulere til selvstendig refleksjon, kritisk tenkning og profesjonelt skjønn i læringsaktiviteter og praksisstudier.
Engasjerte studenter i et aktivt studiemiljø
Våre studenter skal få muligheten til å oppleve en studietid preget av fellesskap, engasjement, hardt arbeid og mestring. Samarbeid med studentene og deres organisasjoner vil være avgjørende for å få dette til.
OsloMet skal:
- sikre et levende studentliv gjennom å satse på campusbaserte bachelor- og masterutdanninger.
- bedre vilkårene for studentforeninger, studentdemokrati, og studentinitierte tiltak.
- sørge for at studentene opplever tilknytning til sitt eget studieprogram og fagmiljø, blant annet gjennom å sikre en inkluderende studiestart og ved utforming og disponering av campus.
Sterke koblinger mellom utdanning og arbeidsliv
Studentene som utdannes på OsloMet skal ut i et arbeidsliv som er i stadig endring. Det betyr at våre utdanninger må være tett koblet på arbeidslivet, møte samfunnets kompetansebehov og bidra til forskning som er relevant for profesjonene. Vi ønsker at praksis skal bidra til å skape ny viten, og at ny viten skal påvirke praksisfeltet.
OsloMet skal:
- skape meningsfulle sammenhenger mellom utdanning, forskning og praksis, i samspill med arbeidslivet.
- videreføre profesjonsutdanninger som kjernen i vår virksomhet.
- utvikle partnerskap som bidrar til gjensidig kvalitetsutvikling av utdanningene og praksisfeltet.
- utvikle etter- og videreutdanninger i samarbeid med arbeidslivet, som bidrar til livslang læring for profesjonene vi utdanner til.