Hildegunn Solbø
"– Jeg undersøker temaer og teknikker gjennom formidling og kunstnerisk praksis, med mål om å utvikle nye metoder for feltet, og dele dette gjennom utstillinger, og andre kunstbaserte fremstillingsformer."
Om arbeidet
Mitt fagområde er grafikk.
Grafikk er i all hovedsak avtrykk av noe.
Prosessen er både analytisk og intuitiv, og kan stimulere kreativiteten, som igjen kan utvikle ett kritisk blikk. Dette blikket kan vi også bruke til å se både kreativt og kritisk på utfordringer i vår tid.
I trykkeprosessen endres avtrykkene. Læreplaner endres også, og speiler oss og tidens skiftninger. Bærekraft er nå ett av tre overordnede temaer.
“For education to truly be transformative, ‘education as usual’ will not suffice. Schools need to become exemplary places that breathe sustainability, finding ways to be more inclusive, participatory and healthy, as well as carbon-neutral and producing no waste and pollution. Formal and non-formal learning needs to foster thinking that is more relational, integrative, empathic, anticipatory and systemic”. (UNESCO, 2016, s, 163)
Bærekraft skal altså gjennomsyre alt vi gjør i skolen. Vi skal puste bærekraft, bedrive læring som fremmer slik tenkning, og ikke produsere avfall eller forurensing.
Grafikk består av en rekke teknikker hvor man tradisjonelt sett har brukt mye kjemikalier. Trygve Retvik startet arbeidet med å gjøre grafikkverkstedet ved Oslo Met «non-toxic», og kom ett godt stykke på veien.
For meg har neste steg vært å tenke bærekraft både tematisk, i bruk av materialer (plater og trykksverte) og i forhold til hvilke grafiske teknikker vi bruker.
For å erstatte teknikker hvor syrebad, og kjemikaliebasert lysømfintlig film er involvert, som etsning og fotopolymer, har jeg undersøkt alternative metoder.
For eksempel har jeg brukt laserprinter på bjørkefiner og plexiglass. Både foto og tegninger kan overføres og brennes inn i materialet. Jeg har valgt å prioritere tre siden det er det mest bærekraftige materialet. Trefiner egner seg til å bearbeides med valse og trykksverte som ett «tradisjonelt» høytrykk eller tresnitt.
Tresnitt oppstod i middelalderen og er derfor vår eldste grafiske trykketeknikk. Begrepet dekker både teknikken og selve avtrykket eller bildet som blir laget ved hjelp av teknikken.
I Norge har vi lange og rike tradisjoner innen tresnitt, særlig etter krigen da det var vanskelig med både midler og materialer. Det er spennende å se at teknikken har fått ny popularitet i dag.
Min erfaring er at laserprinting ikke kan erstatte manuell treskjæring, på samme måte som digital tegning ikke kan erstatte frihåndstegning. Jeg tenker likevel at den i ett bærekraftsperspektiv kan erstatte fotopolymer og etsning. Det gir ett annet og litt mer «digitalisert» uttrykk, men dette blir ett aspekt som vi må ta med inn i bildeskapelsen.
Nye muligheter og utfordringer har ledet meg til spørsmål som:
Hva kan vi få til visuelt og tematisk med nye rammer satt av teknikk, materialer og etikk?