Dette studiet er fortrinnsvis beregnet på deg som underviser eller ønsker å undervise i matematikk på barnetrinnet, men som har færre enn 30 studiepoeng i faget. Målet med studiet er å utvikle trygge og handlekraftige matematikklærere.
Opptakskrav og poeng
For å søke på dette programmet må du ha godkjent lærerutdanning innrettet for undervisning i grunnskolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må i tillegg dokumentere PAPS 1+2 eller GLSM 60 studiepoeng. Søkere med kun GLSM 30 studiepoeng eller PAPS 1 må i tillegg dokumentere 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet.
Studenter som innvilges studieplass må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i matematikkundervisning.
Hvis du har lærerutdanning fra utlandet, må du ha godkjenning som lærer (hkdir.no), eller tidligere godkjenning som lærer fra Udir eller NOKUT.
Kravet om fullført lærerutdanning kan fravikes hvis du kun mangler faget du søker på, for å fullføre lærerutdanningen din.
I tillegg må du dokumentere generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller kunnskaper i norsk og engelsk (samordnaopptak.no).
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir) får 5 tilleggspoeng.
Hvordan regnes poengsummen din ut?
Spørsmål om opptakskrav rettes til opptak@oslomet.no
Slik søker du
Du søker på Søknadsweb med studiekode 215 6148.
Velg "Kompetanse for kvalitet (KFK) - videreutdanning for lærere".
Du kan søke om opptak fra 1. mars.
Søknadsfristen er 15. april.
Svar på søknad kommer innen 1. juni.
Du må laste opp dokumentasjon som dekker opptakskravet. Hvis du ikke har godkjent søknad om stipend- og vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (udir.no), må du laste opp dokumentasjon på at du er i arbeid som lærer eller har kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen.
Har du spørsmål knyttet til søknaden din kan du ta kontakt med opptak@oslomet.no
Hva lærer du?
Overordnet mål for studiet er at studentene utvikler en handlingsrettet lærerkompetanse i matematikk. Det betyr å kunne legge til rette for praktisk, utforskende og teoretisk arbeid som ivaretar og utvikler elevenes matematikkunnskap.
Undervisningen er forskningsbasert, og det teoretiske grunnlaget vil omfatte kunnskaper i og om matematikk som fag, om barns læring og utvikling av kunnskap i matematikk, og om undervisning i matematikk.
I studiet vil det matematikkfaglige arbeidet være sentrert omkring barnetrinnets matematikk; tall og tallforståelse, regningsartene, overgangen fra aritmetikk til algebra, geometri og måling. Dette knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning, til det å forstå og beskrive barns måter å bruke matematikk på, og til barns utvikling av matematisk forståelse.
Elevperspektivet vil være framtredende i alle deler av studiet. For alle elever er det viktig at de får mulighet til å bygge opp matematisk kompetanse ut fra egne forutsetninger, og at matematikken gir dem mulighet til innlevelse og fremmer deres fantasi og nysgjerrighet. Dette fordrer at lærerne har god kjennskap til hvordan elever utvikler matematisk forståelse, samt at lærerne evner å avdekke de forskjellige elevenes kunnskaper.
Det matematikkdidaktiske arbeidet vil gi studentene innsikt og kompetanse i å planlegge, gjennomføre, reflektere over og vurdere undervisning med tanke på en bred utvikling av elevers faglige kompetanse.
Studieside for matematikk 1 for 1.-7. trinn
Besøk studentportalen for timeplan og mer informasjon om dette studiet (student.oslomet.no).
Samlinger og undervisning
Studiet er samlingsbasert og går over to semester. Undervisningen er fordelt på tre samlinger hvert semester som går over to dager. Studiet er delt i to emner på 15 studiepoeng med avsluttende eksamen i hvert emne. Emne 2 bygger på emne 1 og det er derfor krav om fullført og bestått eksamen i emne 1 for å kunne ta eksamen i emne 2.
Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til læringsarenaer og digitale plattformer. I tillegg til samlingene består studiearbeidet av selvstudium med innlevering av arbeidskrav. Arbeidsformen inkluderer erfaringsdeling av egne praksiserfaringer fra arbeid i skolen og utprøving av faglig innhold i skolen. Det gis også en innføring i bruk av digitale læringsressurser tilpasset innholdet i studiet.
Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring gjennom diskusjoner, framlegg, kollokvier og ved fortløpende vurdering av egen læringsprosess. Samlingene er obligatoriske.
Vi gjør oppmerksom på det ikke er høst- eller vinterferie ved OsloMet, og at det derfor kan bli lagt opp til undervisning også i disse ukene. Du finner oversikt over samlingsdager og timeplan på student.oslomet.no
Studiets oppbygging
Laster inn programplan, vennligst vent ...
Om Kompetanse for kvalitet – videreutdanning for lærere
Kompetanse for kvalitet – felles satsing på videreutdanning
Det er viktig for barn og unges læring, mestring og trivsel at de møter kvalifiserte lærere som har god kompetanse. Regjerningen har gjennom strategien Kompetanse for kvalitet (regjeringen.no) et ønske om at skolen skal være et sted der lærerne har mulighet til å utvikle seg faglig, både individuelt og i et profesjonelt fellesskap.
Profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer.
Vikar- og stipendordning
Kostnader
Semesteravgift (student.oslomet.no).
Denne består av en semesteravgift til Studentsamskipnaden SiO og kopiavgift.
Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema
- Søknad og opptak
- Kostnader
- Studiested og annen praktisk informasjon
Du kan også nå oss ved å ringe fakultetets infosenter:
67 23 77 77 (10.00-11.30 og 12.00-14.00).