Dette studiet er fortrinnsvis beregnet på deg som underviser eller ønsker å undervise i matematikk, men som har færre enn 30 studiepoeng i faget. Målet med studiet er å utvikle trygge og handlekraftige matematikklærere for de øverste trinnene i grunnskolen.
Opptakskrav og poeng
For å søke på dette programmet må du ha allmennlærerutdanning, grunnskolelærerutdanning, faglærerutdanning eller PPU.
Studenter som innvilges studieplass må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i matematikkundervisning.
Hvis du har lærerutdanning fra utlandet, må du ha godkjenning som lærer (hkdir.no), eller tidligere godkjenning som lærer fra Udir eller NOKUT.
Kravet om fullført lærerutdanning kan fravikes hvis du kun mangler faget du søker på, for å fullføre lærerutdanningen din.
I tillegg må du dokumentere generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller kunnskaper i norsk og engelsk (samordnaopptak.no).
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir) får 5 tilleggspoeng.
Hvordan regnes poengsummen din ut?
Spørsmål om opptakskrav rettes til opptak@oslomet.no
Slik søker du
Du søker på Søknadsweb med studiekode 215 5289.
Velg "Kompetanse for kvalitet (KFK) - videreutdanning for lærere".
Du kan søke om opptak fra 1. mars.
Søknadsfristen er 15. april.
Svar på søknad kommer innen 1. juni.
Du må laste opp dokumentasjon som dekker opptakskravet. Hvis du ikke har godkjent søknad om stipend- og vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (udir.no), må du laste opp dokumentasjon på at du er i arbeid som lærer eller har kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen.
Har du spørsmål knyttet til søknaden din kan du ta kontakt med opptak@oslomet.no
Hva lærer du?
Gjennom studiet vil ulike undervisningsmetoder og prinsipper for undervisning i matematikk bli presentert og drøftet. Vi har ulike typer kunnskaper: Faktakunnskap, ferdigheter, holdning til faget, hvordan begreper utvikles og bygger på hverandre, og hvordan utforskning og eksperimentering kan være et redskap for å utvikle bevisst kunnskap.
Undervisningen vil medvirke til at studentene opplever matematikkens rolle i en kulturell og samfunnsmessig sammenheng.
Det er viktig at studentene kan reflektere omkring samspillet mellom matematikkfaglige kunnskaper og didaktiske problemstillinger. Derfor vil læring og undervisning i matematikk, i relasjon til elevperspektivet, være framtredende. Det vil bli lagt vekt på språkets betydning for læring av matematikk. Studentene skal med utgangspunkt i egne erfaringer reflektere om læring og undervisning av matematikk.
Emnene vil behandles utover grunnskolens nivå for å gi grunnlag for en dypere forståelse. Studentene skal få muligheten til å utvikle kompetanse i vurdering ved å se hva som skal til for å kunne endre undervisningspraksis mot vurdering for læring og standpunktvurdering. Emnet vil presentere ulike vurderingsformer, både formelle og uformelle, og drøfte kvaliteten av og rekkevidden til de ulike vurderingene.
Studieside for Matematikk 1 for 5.-10. trinn (Kompetanse for kvalitet)
Besøk studentportalen for timeplan og mer informasjon om dette studiet (student.oslomet.no).
Studiets oppbygging
Laster inn programplan, vennligst vent ...
Samlinger og undervisning
Studiet er samlingsbasert og går over to semester. Undervisningen er fordelt på tre samlinger hvert semester som går over to dager. Studiet er delt i to emner på 15 studiepoeng med avsluttende eksamen i hvert emne. Emne 2 bygger på emne 1 og det er derfor krav om fullført og bestått eksamen i emne 1 for å kunne ta eksamen i emne 2.
Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til læringsarenaer og digitale plattformer. I tillegg til samlingene består studiearbeidet av selvstudium med innlevering av arbeidskrav. Arbeidsformen inkluderer erfaringsdeling av egne praksiserfaringer fra arbeid i skolen og utprøving av faglig innhold i skolen. Det gis også en innføring i bruk av digitale læringsressurser tilpasset innholdet i studiet.
Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring gjennom diskusjoner, framlegg, kollokvier og ved fortløpende vurdering av egen læringsprosess. Samlingene er obligatoriske.
Vi gjør oppmerksom på det ikke er høst- eller vinterferie ved OsloMet, og at det derfor kan bli lagt opp til undervisning også i disse ukene. Samlingsdager og timeplan finnes på student.oslomet.no.
Om Kompetanse for kvalitet – videreutdanning for lærere
Kompetanse for kvalitet – felles satsing på videreutdanning
Det er viktig for barn og unges læring, mestring og trivsel at de møter kvalifiserte lærere som har god kompetanse. Regjerningen har gjennom strategien Kompetanse for kvalitet (regjeringen.no) et ønske om at skolen skal være et sted der lærerne har mulighet til å utvikle seg faglig, både individuelt og i et profesjonelt fellesskap.
Profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer.
Vikar- og stipendordning
Kostnader
Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema
- Søknad og opptak
- Kostnader
- Studiested og annen praktisk informasjon
Du kan også nå oss ved å ringe fakultetets infosenter:
67 23 77 77 (10.00-11.30 og 12.00-14.00).