Matematikk 2 for 5.-10. trinn (Videreutdanning for lærere)

Videreutdanning

Studentene skal utvikle faglig kompetanse, viktige begreper og metoder i matematikk med fokus på grunnskolens øverste trinn. Aktivitetene er lagt opp til læring av matematikk og matematikkdidaktikk på en måte som bidrar til å utvikle egen undervisning. Studiet er for deg som allerede har 30 studiepoeng i faget.

Opptakskrav og poeng

For å søke på dette programmet må du ha 

  • allmennlærerutdanning, grunnskolelærerutdanning, faglærerutdanning eller PPU
  • bestått matematikk 1, 5.-10. (30 studiepoeng) eller tilsvarende (for eksempel matematikk 1, 30 studiepoeng, fra allmennlærerutdanning)

Du må også være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i matematikkundervisning. 

Hvis du har lærerutdanning fra utlandet, må du ha godkjenning som lærer (hkdir.no), eller tidligere godkjenning som lærer fra Udir eller NOKUT.

Kravet om fullført lærerutdanning kan fravikes hvis du kun mangler faget du søker på, for å fullføre lærerutdanningen din.

I tillegg må du dokumentere generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller kunnskaper i norsk og engelsk (samordnaopptak.no)

Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen og 30 studiepoeng i matematikk 1. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir) får 5 tilleggspoeng.

Hvordan regnes poengsummen din ut?

Spørsmål om opptakskrav rettes til opptak@oslomet.no

Slik søker du

Du søker på Søknadsweb med studiekode 215 5290. 
Velg "Kompetanse for kvalitet (KFK) - videreutdanning for lærere". 

Du kan søke om opptak fra 1. mars.
Søknadsfristen er 15. april. 
Svar på søknad kommer innen 1. juni.

Du må laste opp dokumentasjon som dekker opptakskravet. Hvis du ikke har godkjent søknad om stipend- og vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (udir.no), må du laste opp dokumentasjon på at du er i arbeid som lærer eller har kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen.

Har du spørsmål knyttet til søknaden din kan du ta kontakt med opptak@oslomet.no

Hva lærer du?

Studiet gir formell kompetanse, samtidig som det gir deg et godt faglig grunnlag og ruster deg til det faglige arbeidet i klasserommet. Det matematikkdidaktiske arbeidet vil gi studentene innsikt i og kompetanse i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med tanke på en bred utvikling av elevers faglige kompetanse. Arbeid med og refleksjon omkring fagmetodiske spørsmål inngår.

Studentene vil få økt innsikt i å se sammenhenger mellom matematikkemner på mellomtrinn, ungdomstrinn og videregående skole for bedre å kunne ta utgangspunkt i elevenes forutsatte kunnskaper og bygge videre på disse. Emnene behandles utover grunnskolens nivå for å gi studentene en dypere faglig forståelse. Gjennom studiet vil relasjoner mellom læring og undervisning i matematikk og elevperspektivet vil være framtredende. Det vil bli lagt vekt på språkets betydning for læring av matematikk.

Studentene skal få muligheten til å utvikle kompetanse i vurdering ved å se hva som skal til for å kunne endre undervisningspraksis mot vurdering for læring og standpunktvurdering. Emnet vil også drøfte kvaliteten av og rekkevidden til de ulike vurderingene.

Det blir vektlagt at studentene skal utvikle evne til å tilrettelegge undervisningen for ulike elevgrupper. Studentene skal med utgangspunkt i egne erfaringer reflektere om læring og undervisning av matematikk. 

Studieside for Matematikk 2 for 5.-10. trinn (Kompetanse for kvalitet)

Besøk studentportalen for timeplan og mer informasjon om dette studiet (student.oslomet.no).

Se programplan på student.oslomet.no

Samlinger og undervisning

Studiet er samlingsbasert og går over to semester. Undervisningen er fordelt på tre samlinger hvert semester som går over to dager. Studiet er delt i to emner på 15 studiepoeng med avsluttende eksamen i hvert emne. Emne 2 bygger på emne 1 og det er derfor krav om fullført og bestått eksamen i emne 1 for å kunne ta eksamen i emne 2. 

Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til læringsarenaer og digitale plattformer. I tillegg til samlingene består studiearbeidet av selvstudium med innlevering av arbeidskrav. Arbeidsformen inkluderer erfaringsdeling av egne praksiserfaringer fra arbeid i skolen og utprøving av faglig innhold i skolen. Det gis også en innføring i bruk av digitale læringsressurser tilpasset innholdet i studiet. 

Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring gjennom diskusjoner, framlegg, kollokvier og ved fortløpende vurdering av egen læringsprosess. Samlingene er obligatoriske.

Vi gjør oppmerksom på det ikke er høst- eller vinterferie ved OsloMet, og at det derfor kan bli lagt opp til undervisning også i disse ukene. Du finner oversikt over samlingsdager på student.oslomet.no.

Studiets oppbygging

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Om Kompetanse for kvalitet – videreutdanning for lærere

Kompetanse for kvalitet – felles satsing på videreutdanning

Det er viktig for barn og unges læring, mestring og trivsel at de møter kvalifiserte lærere som har god kompetanse. Regjerningen har gjennom strategien Kompetanse for kvalitet (regjeringen.no) et ønske om at skolen skal være et sted der lærerne har mulighet til å utvikle seg faglig, både individuelt og i et profesjonelt fellesskap.

Profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer.

Vikar- og stipendordning

Du finner informasjon om vikar- og stipendordning, samt søknadsfrist på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).

Kostnader

Semesteravgift (student.oslomet.no).

Denne består av en semesteravgift til Studentsamskipnaden SiO og kopiavgift.

Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema

Du kan også nå oss ved å ringe fakultetets infosenter:
67 23 77 77 (10.00-11.30 og 12.00-14.00).

Faglig ansvarlig

Laster inn ...