Norsk er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling. Gjennom studiet får du kompetanse i arbeid med norskfaglige utfordringer i et flerkulturelt og multimedialt samfunn.
Opptakskrav og søknadsfrist
Søknadsfrist
15. april.
Opptakskrav
Opptakskravet er fullført lærarutdanning innretta for undervisning i grunnskolen. Søkjarar med bestått førskule- eller barnehagelærarutdanning må i tillegg dokumentere PAPS 1+2 eller GLSM 60 studiepoeng. Søkjarar med berre GLSM 30 studiepoeng eller PAPS 1 må i tillegg dokumentere 30 studiepoeng i matematikk eller norsk retta mot barnetrinnet.
Studentar som får studieplass, må vere i arbeid som lærar eller ha kontakt med ein skole der det er mogleg å ta aktivt del i norskundervisning.
Kravet om bestått lærarutdanning kan fråvikast dersom søkjaren berre manglar faget ho/han søkjer på, for å fullføre lærarutdanninga si.
Språkkrav og godkjenning av utenlandsk høyere utdanning
Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).
Barnehage- eller lærerutdanning fra utlandet må være godkjent som «Styrer og pedagogisk leder i barnehage» eller «Lærer i grunnopplæring og/eller morsmålslærer» enten av Utdanningsdirektoratet, NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no).
Spørsmål?
Spørsmål om opptakskrav til studiet rettes til opptak@oslomet.no
Hva lærer du?
Mål for studiet er å gjøre deg som lærer i stand til å møte norskfaglige utfordringer i et flerkulturelt og multimedialt samfunn. Tilpasset opplæring, vurdering og didaktisk bruk av digitale verktøy er en integrert del av studiet.
Studiet består av to emner, hvert av dem på 15 studiepoeng. I emne 1 er hovedområdene grunnleggende skrive- og leseopplæring, språket som system og språket i bruk. I emne 2 er hovedområdene videreutvikling av lese- og skriveferdigheter, litteratur og litterær danning. Undervisningen i de to emnene henger sammen. Innholdet i emne 2 bygger videre på innholdet i emne 1. Gjennomgående temaer i begge emner er flerspråklighet, andrespråkslæring og interkulturelt perspektiv.
Undervisningen skjer i et vekselspill mellom praksiserfaring, teoretisk kunnskap og didaktisk refleksjon. Som student får du erfare bruk av ulike arbeidsmåter som passer til undervisning 1. – 7. trinn, og du får kjennskap til hvordan praktisk-estetiske arbeidsmåter kan brukes i faget. Studiet gir deg som student mulighet til å utvikle et faglig og didaktisk grunnlag for tilpasset norskopplæring i grunnskolen.
Studiet er for lærere med mindre enn 30 studiepoeng i norsk.
Studieside for Norsk 1 for 1.-7. trinn (Kompetanse for kvalitet)
Besøk studentportalen for mer informasjon om dette studiet (student.oslomet.no).
Her vil du også få se seneste timeplan for utdanningen.
Studiets oppbygging
Laster inn programplan, vennligst vent ...
Samlinger og undervisning
Studiet er samlingsbasert og går over to semester. Undervisningen er fordelt på tre samlinger hvert semester som går over to dager.
Studiet er delt i to emner på 15 studiepoeng med avsluttende eksamen i hvert emne. Emne 2 bygger på emne 1 og det er derfor krav om fullført og bestått eksamen i emne 1 for å kunne ta eksamen i emne 2.
Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til læringsarenaer og digitale plattformer:
- samlinger
- deling av egne praksiserfaringer fra arbeid i skolen og utprøving av faglig innhold i skolen
- innføring i bruk av digitale læringsressurser tilpasset innholdet i studiet.
- selvstudium
- arbeidskrav
Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring gjennom diskusjoner, framlegg, kollokvier og ved fortløpende vurdering av egen læringsprosess. Samlingene er obligatoriske.
Vi gjør oppmerksom på det ikke er høst- eller vinterferie ved OsloMet, og at det derfor kan bli lagt opp til undervisning også i disse ukene. Samlingsdager og timeplan finnes på student.oslomet.no.
Om Kompetanse for kvalitet – videreutdanning for lærere
Kompetanse for kvalitet – felles satsing på videreutdanning
Det er viktig for barn og unges læring, mestring og trivsel at de møter kvalifiserte lærere som har god kompetanse. Regjerningen har gjennom strategien Kompetanse for kvalitet (regjeringen.no) et ønske om at skolen skal være et sted der lærerne har mulighet til å utvikle seg faglig, både individuelt og i et profesjonelt fellesskap.
Profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer.
Vikar- og stipendordning
Kostnader
Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema.
- Søknad og opptak
- Kostnader
- Studiested og og annen praktisk informasjon
Du kan også nå oss ved å ringe fakultetets infosenter:
67 23 77 77 (10.00-11.30 og 12.00-14.00).