Norsk 1 for 5.-10. trinn (Videreutdanning for lærere)

Videreutdanning

Mål for studiet er å gjøre lærere i stand til å møte norskfaglige utfordringer i et flerkulturelt og multimedialt samfunn. Studiet er rettet mot undervisning på mellom- og ungdomstrinnet. Sammenhengen mellom teoretisk fagstoff, didaktisk refleksjon og praksisaktiviteter står sentralt. Studiet er for lærere med mindre enn 30 studiepoeng i norsk.

Opptakskrav og poeng

For å søke på dette programmet må du ha allmennlærerutdanning, faglærerutdanning, grunnskolelærerutdanning,  eller PPU.

Du må også være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del inorskundervisning.

Hvis du har lærerutdanning fra utlandet, må du ha godkjenning som lærer (hkdir.no), eller tidligere godkjenning som lærer fra Udir eller NOKUT.

Kravet om fullført lærerutdanning kan fravikes hvis du kun mangler faget du søker på, for å fullføre lærerutdanningen din.

I tillegg må du dokumentere generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller kunnskaper i norsk og engelsk (samordnaopptak.no)

Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir) får 5 tilleggspoeng.

Hvordan regnes poengsummen din ut?

Spørsmål om opptakskrav rettes til opptak@oslomet.no

Slik søker du

Du søker på Søknadsweb med studiekode 215 5291. 
Velg "Kompetanse for kvalitet (KFK) - videreutdanning for lærere". 

Du kan søke om opptak fra 1. mars.
Søknadsfristen er 15. april. 
Svar på søknad kommer innen 1. juni.

Du må laste opp dokumentasjon som dekker opptakskravet. Hvis du ikke har godkjent søknad om stipend- og vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (udir.no), må du laste opp dokumentasjon på at du er i arbeid som lærer eller har kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen.

Har du spørsmål knyttet til søknaden din kan du ta kontakt med opptak@oslomet.no

Hva lærer du?

Studiet har en fagdidaktisk tilnærming til sentrale emner i tekstfaget norsk: skjønnlitteratur, sakprosa, læreboktekster, språkkunnskap, videregående lese- og skriveopplæring, mappe som arbeids- og vurderingsform, annen form for vurdering og digitale verktøy i norskfaget. Tilpasset opplæring og den flerkulturelle skolen er et gjennomgående perspektiv i faget.

Studentene skal ta i bruk varierte arbeidsmåter og sette seg godt inn i læreplanen og kompetansemålene for norskfaget. De skal lære å analysere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger. I studiet skal studentene lære å evaluere sitt eget og andres arbeid. De blir oppmuntret til å drøfte vurderingskriterium og premisser for responsarbeid i studiet og i egen praksis. Vurdering er et sentralt emne, og studiet krever utprøving av ulike vurderingsmåter knytte til arbeidskrav både i litteratur og språk.

Arbeidskravene forutsetter en veksling mellom arbeid med egne elever på mellom- og ungdomstrinnet og en refleksjon over denne praksisen gjennom diskusjoner, notat og rapporter. I Emne 1 blir det vektlagt arbeid med skriftlige elevtekster og vurdering sammen med språklige emner. I Emne 2 får arbeid med skjønnlitteratur og muntlig ferdighet en sentral plass i tillegg til språknormering, nynorskdidaktikk og egen skriving.

Studieside for Norsk 1 for 5.-10. trinn

Besøk studentportalen for mer informasjon om dette studiet (student.oslomet.no).

Her vil du også få se seneste timeplan for utdanningen.

Se programplan på student.oslomet.no

Studiets oppbygging

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Samlinger og undervisning

Studiet er samlingsbasert og går over to semester. Undervisningen er fordelt på tre samlinger hvert semester som går over to dager. Studiet er delt i to emner på 15 studiepoeng med avsluttende eksamen i hvert emne. Emne 2 bygger på emne 1 og det er derfor krav om fullført og bestått eksamen i emne 1 for å kunne ta eksamen i emne 2. 

Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til læringsarenaer og digitale plattformer. I tillegg til samlingene består studiearbeidet av selvstudium med innlevering av arbeidskrav. Arbeidsformen inkluderer erfaringsdeling av egne praksiserfaringer fra arbeid i skolen og utprøving av faglig innhold i skolen. Det gis også en innføring i bruk av digitale læringsressurser tilpasset innholdet i studiet. 

Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring gjennom diskusjoner, framlegg, kollokvier og ved fortløpende vurdering av egen læringsprosess. Samlingene er obligatoriske.

Vi gjør oppmerksom på det ikke er høst- eller vinterferie ved OsloMet, og at det derfor kan bli lagt opp til undervisning også i disse ukene. Samlingsdager og timeplan finnes på student.oslomet.no.

Om Kompetanse for kvalitet – videreutdanning for lærere

Kompetanse for kvalitet – felles satsing på videreutdanning

Det er viktig for barn og unges læring, mestring og trivsel at de møter kvalifiserte lærere som har god kompetanse. Regjerningen har gjennom strategien Kompetanse for kvalitet (regjeringen.no) et ønske om at skolen skal være et sted der lærerne har mulighet til å utvikle seg faglig, både individuelt og i et profesjonelt fellesskap.

Profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer.

Vikar- og stipendordning

Du finner informasjon om vikar- og stipendordning, samt søknadsfrist på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).

Kostnader

Semesteravgift (student.oslomet.no).

Denne består av en semesteravgift til Studentsamskipnaden SiO og kopiavgift.

Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema

Du kan også nå oss ved å ringe fakultetets infosenter:
67 23 77 77 (10.00-11.30 og 12.00-14.00).

Faglig ansvarlig

Laster inn ...