Norsk 2 for 5.-10. trinn (Videreutdanning for lærere)

Videreutdanning

Mål for studiet er å gjøre lærere i stand til å møte norskfaglige utfordringer i et flerkulturelt og multimedialt samfunn. I så vel språklige som litterære emner, vil Norsk 2 integrere et andrespråksperspektiv og et interkulturelt perspektiv. Studiet er for deg som allerede har 30 studiepoeng i faget.

Opptakskrav og poeng

For å søkja på dette programmet må du ha 

  • allmennlærarutdanning, faglærarutdanning, grunnskulelærarutdanning eller PPU
  • norsk 1, 5.-10. (30 studiepoeng) eller tilsvarande (til dømes norsk 1, 30 studiepoeng, frå allmennlærarutdanning)

Du må også vere i arbeid som lærar eller ha kontakt med ein skule der det er mogleg å ta aktivt del i norskundervisning.

Om du har lærarutdanning frå utlandet, må du ha godkjenning som lærer (hkdir.no), eller tidlegare godkjenning som lærer frå Udir eller NOKUT.

Kravet om fullført lærarutdanning kan fråvikast om du berre manglar faget du søkjer på, for å fullføra lærarutdanninga di.

I tillegg må du dokumentera generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller kunnskaper i norsk og engelsk (samordnaopptak.no)

Søkjarar blir rangerte etter karakterpoeng frå lærarutdanninga og 30 studiepoeng i norsk 1. Søkjarar som har fått innvilga stipend- og vikarmidlar frå Utdanningsdirektoratet (Udir) får 5 tilleggspoeng.

Korleis blir poengsummen din rekna ut?

Spørsmål om opptakskrav kan rettast til opptak@oslomet.no 

Slik søker du

Du søker på Søknadsweb med studiekode 215 5292. 
Velg "Kompetanse for kvalitet (KFK) - videreutdanning for lærere". 

Du kan søke om opptak fra 1. mars.
Søknadsfristen er 15. april. 
Svar på søknad kommer innen 1. juni.

Du må laste opp dokumentasjon som dekker opptakskravet. Hvis du ikke har godkjent søknad om stipend- og vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (udir.no), må du laste opp dokumentasjon på at du er i arbeid som lærer eller har kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen.

Har du spørsmål knyttet til søknaden din kan du ta kontakt med opptak@oslomet.no

Hva lærer du?

Studiet fokuserer på elevers forståelse av og produksjon av tekster, muntlige tekster, sammensatte tekster og skriftlige tekster. I arbeidet med å tolke og produsere tekster blir retorikk vektlagt som oppskrift for tekstproduksjon og som analyseverktøy. Skriveopplæring og vurdering er sentrale emner på kurset.

Arbeid med skjønnlitteratur i flere sjangrer utgjør en omfattende del av studiet. Eldre klassikere så vel som samtidsdiktning blir tematisert, og det samiske perspektivet er ivaretatt. Analyse, litterære samtaler samt didaktisk arbeid med skjønnlitteratur i klasserommet blir vektlagt.

Et mål for studiet er å skape forståelse for sammenhengen mellom fortid og nåtid i språk og tekstkultur. Emner som gis stor plass blir derfor eldre litteratur og språkhistorie.

Skriveopplæring og lesedidaktikk er emner som tar sikte på å bidra til videreutvikling av lese- og skriveferdigheter. Andre emner ved kurset er samtidsdikting i flere sjangrer, samt arbeid med essay og film.

I språklige, så vel som litterære emner, vil flerspråklighet og andrespråkslæring, samt et interkulturelt perspektiv være gjennomgående.

Studieside for Norsk 2 for 5.-10. trinn (Kompetanse for kvalitet)

Besøk studentportalen for mer informasjon om dette studiet (student.oslomet.no).

Her vil du også få se seneste timeplan for utdanningen.

Se programplan på student.oslomet.no

Studiets oppbygging

Laster inn programplan, vennligst vent ...

Samlinger og undervisning

Studiet er samlingsbasert og går over to semester. Undervisningen er fordelt på tre samlinger hvert semester som går over to dager. Studiet er delt i to emner på 15 studiepoeng med avsluttende eksamen i hvert emne. Emne 2 bygger på emne 1 og det er derfor krav om fullført og bestått eksamen i emne 1 for å kunne ta eksamen i emne 2. 

Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Studiet benytter ulike arbeids- og undervisningsformer knyttet til læringsarenaer og digitale plattformer. I tillegg til samlingene består studiearbeidet av selvstudium med innlevering av arbeidskrav. Arbeidsformen inkluderer erfaringsdeling av egne praksiserfaringer fra arbeid i skolen og utprøving av faglig innhold i skolen. Det gis også en innføring i bruk av digitale læringsressurser tilpasset innholdet i studiet. 

Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring gjennom diskusjoner, framlegg, kollokvier og ved fortløpende vurdering av egen læringsprosess. Samlingene er obligatoriske.

Vi gjør oppmerksom på det ikke er høst- eller vinterferie ved OsloMet, og at det derfor kan bli lagt opp til undervisning også i disse ukene. Samlingsdager og timeplan finnes på student.oslomet.no

Om Kompetanse for kvalitet – videreutdanning for lærere

Kompetanse for kvalitet – felles satsing på videreutdanning

Det er viktig for barn og unges læring, mestring og trivsel at de møter kvalifiserte lærere som har god kompetanse. Regjerningen har gjennom strategien Kompetanse for kvalitet (regjeringen.no) et ønske om at skolen skal være et sted der lærerne har mulighet til å utvikle seg faglig, både individuelt og i et profesjonelt fellesskap.

Profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for at faglig dyktige lærere samarbeider om god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene lærer mer.

Vikar- og stipendordning

Du finner informasjon om vikar- og stipendordning, samt søknadsfrist på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).

Kostnader

Semesteravgift (student.oslomet.no).

Denne består av en semesteravgift til Studentsamskipnaden SiO og kopiavgift.

Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema 

Du kan også nå oss ved å ringe fakultetets infosenter:
67 23 77 77 (10.00-11.30 og 12.00-14.00).

Faglig ansvarlig

Laster inn ...