Hva er effektiv prosessledelse i barnehagen? Styrk din kompetanse i ledelse av utviklingsprosesser ved hjelp av teori og utprøvelse på egen arbeidsplass.
Opptakskrav og søknadsfrist
Søknadsfrist
Studiet er en del av Utdanningsdirektoratets tilbud til barnehagelærere med søknadsfrist 15. april.
Opptakskrav
Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet. Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
- Grunnskolelærer for trinn 1-7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- Faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- Spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.
Språkkrav og godkjenning av utenlandsk høyere utdanning
Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).
Barnehage- eller lærerutdanning fra utlandet må være godkjent som «Styrer og pedagogisk leder i barnehage» eller «Lærer i grunnopplæring og/eller morsmålslærer» enten av Utdanningsdirektoratet, NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (hkdir.no).
Spørsmål?
Spørsmål om opptakskrav til studiet rettes til opptak@oslomet.no
Hva lærer du?
Denne videreutdanningen er for deg som ønsker å videreutvikle din kompetanse på prosessledelse i barnehagen. Studiet legger vekt på tett tilknytning mellom teoristudier og praksisfeltet.
Studiet skal bidra til at pedagogiske ledere får økt kompetanse i å lede utviklingsprosesser i barnehagen gjennom litteraturstudier, utforsking på egen arbeidsplass og diskusjoner og refleksjoner med medstudenter og lærere. Du vil få mulighet til å utvikle ferdigheter i å gjennomføre utviklings- og læringsprosesser ved bruk av egnede verktøy for god og effektiv prosessledelse.
Studiet består av følgende hovedtemaer:
- Pedagogisk ledelse, teamarbeid og prosessledelse
- Organisasjonsforståelse og barnehagen som lærende organisasjon
- Barnehagens leke- og læringsmiljø
- Møtekultur og møtestrukturer
- Veiledning
- Planlegging, analyse og gjennomføring av utviklings- og endringsprosesser i barnehagen
- Profesjonsetikk og pedagogisk dokumentasjon
- Digitale verktøy i pedagogisk arbeid med læringsmiljø og ledelse
- Kritisk refleksjon og danningsprosesser i barnehagen
Innpasning i master
Videreutdanningen er en samlingsbasert videreutdanning på masternivå over to semestre.
Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Du søker om innpassing av denne videreutdanningen etter opptak på masterprogrammet i barnehagekunnskap.
Studiets oppbygging
Laster inn programplan, vennligst vent ...
Undervisning og samlinger
Studiet er samlingsbasert med inntil tre fysiske samlinger à to dager per semester. Studiet er nett- og samlingsbasert og digitale læringsformer anvendes mellom samlingene. Arbeidsmåtene vil variere:
- forelesning og annen undervisning på campus og nett
- seminarer og workshops
- gruppearbeid og gruppeoppgaver
- individuelle arbeidsoppgaver
- veiledning og selvstudium.
Strategien "Kompetanse for framtidens barnehage"
Videreutdanningen inngår som et av kompetanseutviklingstiltakene i regjeringens «Kompetanse for fremtidens barnehage» - Revidert strategi for kompetanse og rekruttering 2023–2025 (regjeringen.no).
Strategien har tiltak rettet mot alle grupper ansatte i barnehagen og har som mål å bidra til at det blir flere barnehagelærere og barne- og ungdomsarbeidere i barnehagen, og at det blir flere barnehagelærere med utdanning på masternivå. Den har også som mål å sikre at alle barn får et barnehagetilbud av høy kvalitet.
Videreutdanningstilbudene for barnehagelærere skal bidra til at en økende andel barnehagelærere
utvikler kompetanse på mastergradsnivå, i tråd med prioriterte områder i rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Studiet skal styrke barnehagelæreres kompetanse i planlegging og gjennomføring av utviklingsarbeid.
Barnehageeier kan motta midler for ansatte som deltar på videreutdanningstilbud igangsatt av Utdanningsdirektoratet. Les mer om tilretteleggingsmidler og hvordan disse kan brukes på Utdanningsdirektoratets nettsider (udir.no).