Studiet gir deg grunnlag for å legge til rette for en likeverdig opplæring for elever og lærlinger med særskilte behov. Du utvikler innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og skal selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.
Opptakskrav og poeng
For å søke på dette programmet må du ha en av disse:
- lærerutdanning
- bachelorgrad innen pedagogikk, psykologi, eller helse- og sosialfag, og minimum ett års relevant yrkespraksis som er arbeid med barn/elever/pasienter/brukere med spesielle behov
Hvis du har lærerutdanning fra utlandet, må du ha godkjenning som lærer fra HK-dir (tidligere fra Utdanningsdirektoratet eller NOKUT).
I tillegg må du dokumentere generell studiekompetanse (samordnaopptak.no) eller kunnskaper i norsk og engelsk (samordnaopptak.no).
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra bachelorgraden/utdanningen.
Du får 2 tilleggspoeng hvis du har yrkesdidaktisk bakgrunn. Med yrkesdidaktisk bakgrunn menes yrkesfaglærerutdanning, inkludert søkere med fullført praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) med yrkesdidaktikk.
Det kan være konkurranse om plassene. Ved forrige opptak var poenggrensen 2,78.
Slik søker du
Du søker på Søknadsweb med studiekode 215 5237.
- 15. april: ordinær søknadsfrist
- 1. mars: tidlig opptak
Hva lærer du?
Studiet gir deg grunnleggende kompetanse i arbeidet med tilrettelegging av opplæring for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov.
Som student i spesialpedagogikk vil du utvikle din forståelse av lærevansker, og du vil øke din bevissthet rundt samspillet mellom individuelle utfordringer og miljøfaktorer som påvirker læring. Du vil styrke din handlingskompetanse i forebyggende og tiltaksorientert spesialpedagogisk arbeid. Samtidig vil du utvikle evne til kritisk tenkning og vurdering av egen praksis.
Litt om innholdet i emnene
Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner (emne SP16100):
- rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
- lærevansker
- kartleggingsmetoder
- individuelle opplæringsplaner
Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter (emne SP16200):
- spesialpedagogiske arbeidsmåter
- samarbeid
Hvordan foregår undervisningen?
Spesialpedagogikk 1 er samlingsbasert og går over to semester. Samlingsdager og timeplan vil du finne på student.oslomet.no.
Undervisningen er variert og har en praktisk tilnærming. Vi bruker ulike arbeids- og undervisningsformer:
- undervisning med interne og eksterne forelesere
- gruppearbeid, læringsseminar/fremlegg og faglige dialoger
- prosjektarbeid
- refleksjon og erfaringsutveksling
- utprøvinger i praksis og rapportskriving
- individuelt studiearbeid og litteraturstudier
- veiledning
- digital undervisning med "the flipped classroom"
Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Du skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.
Arbeidskrav
Arbeidskravene skal bidra i din spesialpedagogiske kompetanseutvikling, og gi grunnlag for å knytte sammen teori og praksis. Arbeidskravene i studiet forutsetter tilbakemeldinger og vurderinger både fra faglærer og medstudenter.
Arbeidskravene skal være godkjent før du kan gå opp til eksamen.
Studiets oppbygging
Laster inn programplan, vennligst vent ...
Kostnader
Semesteravgift (student.oslomet.no).
Denne består av en semesteravgift til Studentsamskipnaden SiO og kopiavgift.
Har du noen spørsmål om utdanningen?
Har du spørsmål om utdanningen, kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema.
Du kan også nå oss ved å ringe fakultetets infosenter:
67 23 77 77 (10.00-11.30 og 12.00-14.00).