Renate Lysholm Snarud
Renate er masterstudent på estetiske fag, studieretning teater og samfunn på OsloMet. I tillegg driver hun teaterkompaniet Dette Teateret sammen med en venninne.
– Akkurat nå jobber vi med å sette opp forestillingen Peter Pan som skal vises i sommer. Jeg skal spille Kaptein Krok, så jeg får brukt mye av drag-kunnskapene i teateret også, smiler Renate.
Hun har en bachelor i skuespillfag fra NSKI Høyskolen.
– Etter bacheloren var jeg litt lei av teater og det å få karakter på prestasjon, forteller hun.
– Så dukket dragstudiet opp. Det virket som en gyllen anledning til å finne tilbake til gleden ved å stå på scenen.
– I tillegg har jeg alltid vært interessert i drag, men har sett få Drag Kings. Så da denne muligheten til å prøve ut Drag King-uttrykket kom, måtte jeg bare gripe den.
Kunsten å dragge gir 15 studiepoeng og går på deltid over et semester. Men hva lærer man?
– Vi lærte jo veldig mye om drag, og det å finne og utvikle sin egen dragkarakter, forklarer Renate.
– Men det jeg følte jeg fikk aller mest utbytte av, var at jeg lærte å bare ha det gøy og ikke være så redd for å dumme meg ut eller gjøre feil.
– Jeg har slitt med at jeg er veldig pliktoppfyllende. Jeg har vært redd for å prøve nye ting i frykt for å feile. I løpet av studiet lærte jeg at det ikke er noe galt i å ha det gøy i prosessen, og at verden ikke raser sammen om man prøver noe som ikke fungerer.
– Den holdningen har jeg klart å ta med meg videre etterpå, understreker hun.
Fikk du noen a-ha-opplevelser underveis?
– Jeg hadde et veldig klart bilde av hvordan jeg trodde drag skulle se ut, smiler hun.
– Jeg tenkte at dragkarakteren min måtte ha masse glitter og glam, fordi det var det jeg forbandt med drag.
– Min største aha-opplevelse kom da jeg skjønte at drag kan være akkurat det jeg ønsker at det skal være, sier Renate engasjert.
– Utgangspunkt for min karakter var artister som Harry Styles, Elvis Presly og Elton John - fulle av glitter, glam og masse energi. Men karakteren endte i stedet med å bli en 45 år gammel mann fra Toten, meget inspirert av Vazelina Bilopphøggers.
Trygt rom
Renate roser miljøet på studiet.
– Miljøet var veldig trygt! Jeg følte at vi ble fort kjent, og at jeg virkelig kunne stole på de jeg gikk i klasse med. Det var et trygt rom, der vi kunne dele både gleder og sorger.
– Lærerne var også ekstremt dyktige! Jeg føler at alle som underviste brenner for faget, og jeg følte meg veldig sett.
– To av skuespillerne som jeg har hyret til produksjonen av Peter Pan ble jeg forresten kjent med via dragstudiet, forteller Renate.
– Både Oda Ruud og Magnhild Konnestad gikk draglinja året etter meg. Fordi jeg tar en master i teater og samfunn, hadde vi en fellesforelesning i høst. Vi kom i prat og ble kjent, og etter at jeg så Draguationen (eksamensforestillingen) deres, tenkte jeg at vi kunne jobbe godt sammen.
– Jeg vil gjerne fremheve at draglinja er en utmerket arena for å bli kjent med nye venner og kollegaer - og at det har oppstått mye bra samarbeid i kjølvannet av utdanningen, også på tvers av kullene, avslutter Renate.