Blir kjent med ny teknologi
-Et bærende element i videreutdanningen for yrkesfaglærere anvendelse av ny teknologi i yrkesfag, er at studentene skal hospitere i de yrkene de utdanner elever til, for å bli kjent med ny teknologi.
Kombinert med planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av undervisning på egen skole skal studentene opparbeide både digital og analytisk kompetanse. Birger Brevik, førsteamanuensis og fagansvarlig for studiet ved yrkesfaglærerutdanninga ved OsloMet, er programansvarlig for dette populære tilbudet til yrkesfaglærere, som har vært tilbudt ved OsloMet siden 2013.
Bedrifter som læringsarena
Med grunnleggende digital kompetanse i programmering og teknologiforståelse står lærerne sterkere til å forberede elevene til å møte teknologiske utfordringer i sine fremtidige yrker– Birger Brevik
-Gjennom studiet fordyper studentene seg i en rekke ulike teknologier i yrkesfag, slik som selvkjørende traktorer, medisindispensere, robotiserte sveiseoperasjoner og smarthusteknologi. Læringsarenaen er virksomheter og bedrifter der moderne teknologi benyttes, forteller Brevik.
Studentene velger selv teknologien de ønsker å fordype seg i, slik at utdanningen blir mest mulig relevant for egen arbeidssituasjon og eget programområde. Dette gir selvdrevne og motiverte studenter, noe et høyt søkertall gjennom flere år bekrefter.
-Med grunnleggende digital kompetanse i programmering og teknologiforståelse står lærerne sterkere til å forberede elevene til å møte teknologiske utfordringer i sine fremtidige yrker, fortsetter Brevik. -I studiet lærer studentene, både gjennom undervisning og hospitering, hvordan de kan ta i bruk ny teknologi og utarbeide gode undervisningsopplegg på egne programområder.