Barnehagelærer
Anne Greve er professor i barnehagepedagogikk og underviser på Institutt for barnehagelærerutdanning.
Hvem vil du anbefale å søke på barnehagelærer?
Alle som er interessert i barn og liker å være sammen med barn. Du må være åpen for å ikke bare lære barn ulike ting, men at du selv kan lære mye av barna. Lek er små barns viktigste aktivitet og måte å være på. Derfor må de som skal utdanne seg til barnehagelærer, være glad i å leke og villige til å leke med barn på lekens og barnas premisser.
I barnehagen legges grunnlaget for det å leve gode liv både her og nå og i fremtiden.
– Anne Greve
Som barnehagelærer kan du være med på å styrke barns selvtillit, anerkjenne og respektere barn slik at de selv lærer å anerkjenne og respektere andre. I barnehagen legges grunnlaget for det å leve gode liv både her og nå og i fremtiden.
Det er et stort ansvar å arbeide med små barn, og det krever evne til å reflektere kritisk over din egen praksis og holdninger til barn. En barnehagelærer må også samarbeide med barnas foreldre, de andre ansatte i barnehagen og andre profesjoner som har med barn å gjøre. Derfor må du være glad i å samarbeide med andre og åpen for å lytte til andres synspunkter.
Energi og miljø i bygg
Professor Peter Schild er underviser på studiet energi og miljø i bygg. Schild har også mange års erfaring som seniorforsker ved SINTEF Byggforsk, og rådgiver i Arup.
Hvem vil du anbefale å søke på ingeniørutdannelse i energi og miljø i bygg?
Er du interessert i teknologi, arkitektur eller bærekraft, og ønsker en meningsfull jobb der du bruker dine evner til å gjøre en forskjell, og attpåtil få god lønn, kan en karriere i byggenæringen være noe for deg.
Bygg står for cirka 40 prosent av det totale miljøbelastning i industriland. Ifølge FNs klimapanel (IPCC) er energieffektivisering av bygg det mest lønnsomme tiltaket for å redusere klimagassutslipp. Dessuten betyr inneklima mye for vår helse, ettersom mennesker tilbringer typisk 90 prosent av tiden innendørs. Byggenæringen er i rask endring, noe som medfører stadig høyere krav til kompetanse hos de som utformer og forvalter det bygde miljø. Det skjer en ruvende utvikling innen digital teknologi, og ikke minst innen nye løsninger for tekniske installasjoner.
Studiet i energi og miljø i bygg, både på bachelor- og masternivå, er en profesjonsutdanning der studentene får ingeniørfaglig kompetanse innen energiforvaltning, klimatisering (behovsstyrt varme, kjøling, ventilasjon og belysning), og menneskelige behov (innemiljø og sanitærforhold), kombinert med kunnskap innen et bredt spektrum av grunntemaer inkludert bygningsfysikk, varmelære, numerikk, økonomi og miljøvurdering av bærekraftige løsninger.
Byggenæringen tilbyr et veldig bredt spektrum av jobbmuligheter, men de fleste studenter velger karrierer som rådgivere eller entreprenører. Studentene er i jobb allerede innen to uker etter endt studie, i snitt, og arbeidsgiverne opplever at de er produktive fra dag én.
Produktdesign
Wenche Lyche er emneansvarlig på bacheloroppgaven på produktdesign på Kjeller. Deler av jobben hennes er også å veilede studenter i forståelse av estetikk, farger, form og opplevelsen av produktet eller tjenesten, i tillegg til å se de kommersielle aspektene ved et nytt produkt i markedet.
Hvem vil du anbefale å søke på produktdesign?
For meg handler produktdesign om en uendelig søken etter en form, en funksjon, et material og en mening som forandrer livet til noen til det bedre. Produkter kan i stor grad endre og påvirke menneskers liv, øke livskvalitet og tilføre nye dimensjoner i tilværelsen.
En som søker seg til produktdesign bør være nysgjerrig, leken og ville jobbe hardt for å finne løsninger som tar opplevelser, funksjoner og verdier videre i samarbeid med brukere.
Du bør være interessert i menneskelige verdier, være empatisk, lyttende og samtidig være uredd i å være i prosess og ta produktet eller tjenesten til et nytt nivå. Vi har helt rå verksteder på produktdesign på Kjeller. Ja, trolig de beste i hele Europa, og mye av tiden til studentene brukes der til utforskning av form og funksjon, estetikk og overflater.
Opprinnelig publisert på hioa.no/24_7 den 19. mars 2018.