Etter flere år som lærer på ulike barneskoler i Oslo, valgte Ida Neuenkirchen å søke seg inn på masterstudiet i skolerettet utdanningsvitenskap ved OsloMet. Denne utdanningen skal styrke den faglige, fagdidaktiske og pedagogiske kompetansen til lærere som allerede har grunnskolelærerutdanning eller tilsvarende på plass.
– Jeg har arbeidserfaring fra skoler i ulike områder i Oslo, flere av dem med en sammensatt elevgruppe. Jeg opplevde at det var store forskjeller, og som lærer følte jeg ofte at jeg kom litt til kort med å klare og hjelpe elevene til å lære. Jeg synes læreryrket er verdens flotteste yrke, men jeg hadde lyst til å ta mer utdanning for å bli tryggere i lærerrollen, forteller hun.
Store forskjeller i Oslo
Ida var i det siste kullet som fullførte allmennlærerutdanningen ved OsloMet i 2012. Etter det har hun jobbet som lærer på tre ulike skoler i Oslo.
– Som lærer på det ene stedet var det mye annet enn selve undervisningen som tok oppmerksomhet. Det var mye atferdsproblemer, og jeg opplevde at elevene fikk lite utbytte av undervisningen, sammenlignet med da jeg jobbet på en annen kant av byen. Jeg synes dette er veldig urettferdig for elevene, og ønsket mer utdanning for å være bedre rustet til å gi dem den undervisningen de fortjener, sier hun.
– Etter å ha vært ute i arbeidslivet noen år setter jeg pris på studietiden og det er gøy å lære mer, forteller hun.
Skriver master om danning
Ida er nå i gang med å skrive masteroppgave om temaet danning i skolen.
– Danning er det overordnede målet med skolen. Som lærer er det fort gjort å fokusere kun på de ulike kompetansemålene i læreplanen, men det er jo danning som er det viktigste. Det å kunne være med å forme barn er det aller mest spennende og givende med å være lærer – men da må vi også ha mer tid til hver enkelt elev, understreker hun.
Gjennom masterstudiet får hun kompetanse til for eksempel å jobbe som veileder, eller med skoleledelse. Ida har imidlertid en drøm om å bli forsker.
Min drøm er å få stipendiat for å kunne jobbe som forsker. Jeg ser for meg at jeg først jobber noen år som lærer, og deretter søke på doktorgradsstipendiat.– Ida Neuenkirchen
Interessert i en master i skolerettet utdanningsvitenskap?
Ida mener studiet passer godt for lærere som ønsker å lære mer om skoleutvikling og hvordan de selv kan bidra til dette. For det å drive skole handler om så mye mer enn det som skjer i klasserommet.
God delingskultur
På grunn av covid-19-situasjonen har mye av undervisningen foregått digitalt, men det har likevel vært et godt samarbeid mellom studentene som tar skolerettet utdanningsvitenskap, ifølge Ida.
– Det er naturligvis bra å kunne møte de andre i klassen, men samtidig har det gått veldig greit med digital undervisning også. Jeg har lært meg en helt ny studieteknikk, og fordelen med å jobbe digitalt er at man har lettere tilgang til ulike digitale kilder, sier hun.
Studentene har hatt godt samarbeid og dialog selv om de ikke har møttes så ofte, med en god delingskultur. Spesielt i forbindelse med eksamen har de støttet hverandre.
Ida kombinerer studiene med familieliv med to små barn, og hun synes det har gått veldig å greit å være student samtidig som hun er småbarnsmor. – Jeg har blitt ganske flink til å jobbe fokusert i den tiden jeg har til rådighet, sier hun.
Hun er også engasjert i studentpolitikken, som leder av studentenes fakultetsråd.
– Det å begynne å studere på OsloMet igjen, var som å komme hjem. Flere av faglærerne hadde jeg også da jeg tok allmennlærerutdanningen. Selv om jeg hadde et annet studiested som førstevalg, er jeg veldig fornøyd med at det ble OsloMet, sier Ida.