Ingen snarveier
– Å studere er hardt arbeid. Det finnes ingen snarveier for å lære, sier Mona Elisabeth Meyer.
Jobben hennes er å undervise i de naturvitenskapelige og medisinske emnene ved sykepleierutdanningen på Kjeller. For mange studenter er anatomi, fysiologi og sykdomslære tungt å lære.
Aldersspennet blant studentene på sykepleie er helt fra 19 til 50 år.
– Motivasjonen min som underviser er at flest mulig skal lære mest mulig om den syke og friske kroppen, slik at pasienten får den beste behandlingen av en sykepleier som virkelig vet hva de skal observere. Jeg vil ikke at studentene bare skal pugge, men virkelig forstå hva som foregår, understreker hun.
Meyer forteller at studentene som lykkes har et mål og er bevisste på hvordan de skal nå det.
– De forstår betydningen av repetisjon og tester seg selv for å finne ut hvordan de ligger an.
Hun legger til at disse studentene stiller spørsmål til lærerne når det er noe de ikke forstår. De lager en tidsplan. Og de har et bevisst forhold til tidstyver som for eksempel sosiale medier, og arbeider mye med oppgaveløsning.
Viktig å trives sosialt
Line Christoffersen underviser i markedsføring og samfunnsvitenskapelig metode ved bachelorutdanningen i økonomi og administrasjon.
Hun sier at for å lykkes som student må du jobbe med fagene, men du må også ha det bra i hverdagen.
– Fysisk aktivitet er viktig, men det aller viktigste er nok å trives sosialt og ha andre studenter å jobbe med. Det er nemlig mye lettere å tilbringe lange dager på universitetet om du har et stort sosialt nettverk.
Christoffersen mener det derfor er lurt å være med på aktiviteter i oppstartsuka for å bli kjent med klassekameratene.
– Mange erfarer at de utover i skoleårene fortsetter å jobbe sammen i gruppen de blir plassert i under denne uka, sier hun.
– Spesielt viktig er dette for studenter som nylig har flyttet til Oslo fra andre steder av landet. De som allerede har et stort sosialt nettverk utenom skolen vil sannsynligvis ikke oppleve behovet like sterkt.