Livsmestring på vei inn i skolen
En av Marens medstudenter, Laila Lerum Thunes (58) har en variert bakgrunn. Hun har studert både sosiologi, markedsøkonomi, idéhistorie og kunstfotografi, og tatt praktisk-pedagogisk-utdanning. I tillegg har hun tidligere tatt videreutdanningen i Veiledning og coaching ved OsloMet.
Utover det at Karrierelæring og utdanningsvalg er direkte relevant for faget Utdanningsvalg på ungdomstrinnet, påpeker Laila at tematikken som tas opp på studiet også er svært aktuell med tanke på det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring, som skal inn i de nye læreplanene for grunnopplæringen.
– Elevene må bli kjent med seg selv for at de skal kunne gjøre livsvalg, og i så måte er tematikken i dette studiet svært relevant, sier Laila. Hun poengterer også at det hun lærer på videreutdanningen, er med på å profesjonalisere hennes arbeid i tråd med overordnede rammeverk og lover.
– Denne videreutdanningen hjelper oss til å profesjonalisere arbeidet vårt i tråd med Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning. Det utvider forståelsen vår av kvalitetsrammeverket, og av selve Skolens formålsparagraf, sier hun.
Å ta hele eleven i betraktning
Laila jobber som kunst- og håndverkslærer ved Nyskolen i Oslo, med særlig fokus på kreativ prosessjobbing. Hun forteller at studiet har vært spennende sett opp imot hennes daglige arbeid med kartlegging av elevers interesser og identitet. Laila hjelper elevene med å uttrykke identitet visuelt, og derigjennom bli bedre kjent med seg selv og bedre i stand til å gjøre livsvalg. Hun er åpen for at tiden vil vise hva og hvordan hun skal jobbe fremover.
– Studiet har gjort meg mer åpen for å utforske den enkelte elevs indre motivasjon, og jeg er mer mottakelig for å ta hele eleven i betraktning. Jeg er også blitt mer oppmerksom på hva rådgivere og karriereveiledere faktisk gjør. Jeg er ikke sikker på om jeg skal jobbe som rådgiver, men det jeg gjør på studiet nå, er i tråd med det jeg vil drive med videre, forteller Laila.
Tegning, rollespill og utviklingsarbeid
Studentene forteller om varierte samlinger hvor de prøver ut ulike teknikker for å jobbe med karrierlæring. Det kan for eksempel være teknikker som tegning og visualisering, og rollespill hvor de øver på samtaler i par. De er samstemte i at de får god og tett oppfølging fra fagansvarlig lærer. Denne våren skal de utføre et utviklingsarbeid på egen arbeidsplass, med fokus på karrierelæring og livsmestring som hele skolens ansvar.
– Utviklingsarbeidet skal skje på både systemnivå - for hele arbeidsplassen og på individnivå - for den enkelte eleven, forklarer Laila, som selv skal se på skolens arbeid med valgkompetanse – hva skolen gjør i dag for å styrke elevenes valgkompetanse, og hvordan skolen kan gjøre det i fremtiden.