Unngå «praksissjokket»
For å kunne utdanne gode lærere er det helt avgjørende med gode praksisperioder. Dette gjelder naturligvis også de som skal blir kunst- og håndverkslærere.
– I den femårige utdanningen vil det bli vesentlig mer praksis, hele 130 praksisdager i løpet av de fem studieårene. Da tror vi at man unngår «praksissjokket» som en del nyutdannede lærere beskriver. Mye praksis er viktig for å bli trygg i lærerrollen, mener studielederen.
Det nye studiet gir undervisningskompetanse fra 1. til 13. trinn, og som student får du praksis i både barneskole, ungdomsskole og videregående skole.
– Utdanningen gir også kompetanse i formidling av design, kunst og håndverk på andre kulturelle arenaer. Og du kan for eksempel ha praksis på et museum, forteller undervisningsleder June Oline Kunnikoff.
– Større mulighet til fordypning
En av de som ønsker det nye studietilbudet velkommen, er tredjeårsstudent på faglærerutdanningen i kunst og håndverk, Victoria Skogsletten Dalen.
– Jeg har alltid likt å drive med kunst og håndverk selv, og synes det er spennende å kunne bruke pedagogikk og fagdidaktikk til å bringe fram det beste i hver enkelt elev i verkstedet.
Hun vil trolig selv gå videre til master etter at hun blir ferdig med faglærerutdanningen til våren.
– På en femårig lærerutdanning får du mulighet til å fordype deg mer i de enkelte materialområdene, og med den økte mengden praksisdager vil studentene føle seg tryggere når de trer inn i lærerrollen, sier hun.