OsloMet har flere verksteder der studentene kan komme for å jobbe nesten så mye de vil. Her fra fakultetets eget Makerspace, som er utstyrt med maskinelt utstyr for arbeid i tekniske, digitale og håndverksbaserte fagområder.
Unngå «praksissjokket»
For å kunne utdanne gode lærere er det helt avgjørende med gode praksisperioder. Dette gjelder naturligvis også de som skal blir kunst- og håndverkslærere.
– I den femårige utdanningen vil det bli vesentlig mer praksis, hele 130 praksisdager i løpet av de fem studieårene. Da tror vi at man unngår «praksissjokket» som en del nyutdannede lærere beskriver. Mye praksis er viktig for å bli trygg i lærerrollen, mener studielederen.
Det nye studiet gir undervisningskompetanse fra 1. til 13. trinn, og som student får du praksis i både barneskole, ungdomsskole og videregående skole.
– Utdanningen gir også kompetanse i formidling av design, kunst og håndverk på andre kulturelle arenaer. Og du kan for eksempel ha praksis på et museum, forteller undervisningsleder June Oline Kunnikoff.
Faglærerstudent Sigrun forteller at hun har en veldig variert bakgrunn.
– Større mulighet til fordypning
En av de som ønsker det nye studietilbudet velkommen, er tredjeårsstudent på faglærerutdanningen i kunst og håndverk, Victoria Skogsletten Dalen.
– Jeg har alltid likt å drive med kunst og håndverk selv, og synes det er spennende å kunne bruke pedagogikk og fagdidaktikk til å bringe fram det beste i hver enkelt elev i verkstedet.
Hun vil trolig selv gå videre til master etter at hun blir ferdig med faglærerutdanningen til våren.
– På en femårig lærerutdanning får du mulighet til å fordype deg mer i de enkelte materialområdene, og med den økte mengden praksisdager vil studentene føle seg tryggere når de trer inn i lærerrollen, sier hun.