Flygeledere, piloter og bakkemannskap må alltid ta hensyn til været. I dag varsles flyplassene med telefon når grenseverdiene for farlig flyvær kan bli for høye de neste åtte timene.
Denne manuelle varslingen krever tid og ressurser både på Meteorologisk institutt og flyplassen. Åtte timers varsel gir også kort forutsigbarhet.
Flyvær i grønt, gult og rødt
Dataingeniørstudentene Emilie Martin, Erik Myhre og Nicolai Molstad, på OsloMet, ville gjøre noe med dette, og laget en webapplikasjon for visning av flyvær på norske flyplasser i bacheloroppgaven sin.
Applikasjonen bruker data fra Meteorologisk institutt. Med innstillinger gjort av brukerne, viser den automatisk værsituasjonen på flyplassen de neste 72 timene, til nytte for kontrolltårn og flyplassdrift.
Været markeres som et trafikklys, med grønt, gult og rødt.
Sikkerhetskrav og geografi stilles inn
Brukerne setter sine egne terskelverdier, ut ifra sikkerhetskrav og geografisk plassering.
For eksempel kan de stille inn i hvor mye vind på tvers av rullebanen flytrafikken maksimalt tåler, såkalt «crosswind».
Dette har mye å si. Du er helt avhengig av å ha opplysninger om flyplassen i tillegg til værdata. Og med GPS-posisjonen til flyplassen blir værmeldingen mye mer presis.
Vi møter studentene på Meteorologisk institutt, hvor de har gjort mye av arbeidet med bacheloroppgaven. De forteller oss mer om løsningen de har utviklet.