English version

Hjelp med tilgang til e-ressurser

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om tilgang til elektroniske ressurser som artikler, e-bøker, pensum og databaser.

Hvordan får jeg tilgang til elektroniske ressurser hjemmefra?

Når du er utenfor OsloMets nettverk, anbefaler vi at du kobler deg til via VPN. Last ned OsloMets VPN-løsning (student.oslomet.no).  

Noen e-ressurser krever også at du logger på via OsloMet Off campus access med ditt vanlige brukernavn og passord. 

Jeg får ikke opp artikkelen når jeg følger lenken fra Oria

  • Iblant går lenken til tidsskriftets forside. Da må du enten søke etter artikkelen der, eller finne den ved hjelp av artikkelens år, volum og nummer.
  • Noen artikler kan leses direkte fra nettsiden, mens andre må lastes ned som pdf. Se etter pdf-ikonet på nettsiden.
  • Ved lenkeproblemer, kan du prøve en annen nettleser eller slette cookies (nettvett.no).

Hvordan får jeg tilgang til e-bøker og artikler fra pensumlisten?

Gå til pensumlisten via Canvas for å få full tilgang til ressursene. 

Jeg får ikke tilgang til e-ressursen jeg har på pensum

  • Sjekk at du er i pensumlisten via Canvas.
  • E-ressursen er enten en lenke eller pdf. Finner du ikke pdf-en etter at du har lastet den ned, kan du sjekke nedlastinger på pc-en din.
  • Hvis lenken fra pensumlisten ikke fungerer, kan du søke opp tittelen direkte i Oria (oria.no).

Jeg får ikke tilgang til e-boken selv om det står «Tilgjengelig online»

Noen e-bøker kan kun leses av et begrenset antall personer samtidig. Får du melding om at boken er i bruk, kan du prøve igjen litt senere.

Jeg søkte i en database og klikket på @oslomet, men jeg får ikke tilgang til artikkelen

@OsloMet-lenken tar deg til Oria, der du ser om artikkelen er tilgjengelig. Om artikkelen ikke er tilgjengelig i fulltekst, kan du logge deg på i Oria og bestille den.

Lurer du på noe?

Opplever du problemer med tilgangen, send oss gjerne en kort beskrivelse og skjermbilder. Send e-post til ub.digitalt@oslomet.no.