Instituttleder Gunnar H. Gundersen står ved siden av den nye metallprinteren.

Først ute med det siste innen 3D-printing av metall

Maskinparken på Institutt for produktdesign har fått et nytt, eksklusivt tilskudd. Denne måneden flyttet nemlig Skandinavias eneste metallprinter av sitt slag inn på Kjeller, til stor glede for både studenter, ansatte og næringsliv.

Instituttleder Gunnar H. Gundersen er svært fornøyd med å kunne tilby studentene det aller siste innen 3D-printing av metall.

– Ved Produktdesign har vi de siste årene investert betydelig i oppgradering av maskinparken som helhet på alle sentrale materialområder.

– Der det tidligere kun var analogt utstyr har vi nå en parallell digital maskinpark. Dette er fantastisk og gir oss blant annet uanede muligheter i forhold til å forberede studentene på arbeidslivet. De vil møte slikt utstyr etter studietiden og samtidig kunne utforske og forske på de ulike områdene her.

Vil skape et nasjonalt senter for materialutforsking

For instituttlederen har høye ambisjoner.

– Vi har som ambisjon å skape et nasjonalt senter for materialutforsking ved å bygge opp både forskningsmiljø og undervisning på et høyt internasjonalt nivå.

– Innenfor plastiske materialer er det allerede en svært kompetent, engasjert og aktiv gruppe som i løpet av relativt kort tid har etablert seg som et miljø som får henvendelser fra inn og utland, forteller Gundersen.

– Det er fantastisk at vi har fått muligheten til å jobbe med det aller siste innenfor 3D-printing av metall. Både det å ha en slik teknologi i hus og ikke minst det gode samarbeidet vi har med PLM-Group som ønsker å være tilstede ved vårt institutt. Vi ønsker et tett samarbeid med næringslivet og ser på dette som en anerkjennelse av vår kompetanse og vår ambisjon.

En ansatt fra PLM-Group står i midten av en gruppe lærere og studenter og viser dem hvordan metallprintersystemet fungerer.

PLM-Group demonstrerer metallprintersystemet for lærere og studenter ved Institutt for Produktdesign. Foto: Mikael Omlid.

Lager metalldeler gjennom additiv produksjon

Mikael Omlid er ingeniør ved Institutt for produktdesign og vil ha ansvaret for driften av metallprinteren. Også han gleder seg stort over nykommeren.

– Vi er veldig stolte av å kunne tilby våre studenter muligheten til å realisere prototyper gjennom denne typen additiv produksjon, som en av de første utdanningsinstitusjonene i Norge.

– Men hva kan studentene egentlig lage på denne printeren?

– Det vil egentlig være helt opp til studentene. De vil ha noen størrelse og designmessige begrensninger å forholde seg til, men det er prosjektene de jobber med som vil diktere hva som lages.

– Metallprinteren vil åpne muligheten for å lage metalldeler gjennom additiv produksjon. Dette er i seg selv helt nytt. Additiv produksjon muliggjør deler som ikke kan lages på noen annen måte.

Fordi dette systemet er svært komplekst og dyrt i drift vil Omlid være ansvarlig for produksjonen på og bruken av metallprinteren, Kostnadene for å printe i dette systemet vil nemlig være betydelig høyere enn plastprintere som studentene styrer selv.

Men selv om studentene ikke kan bruke printeren uten Omlids hjelp, kommer de likevel til å tilegne seg viktig kunnskap.

– Studentene vil lære å designe for denne type additiv produksjon -  noe som vil bli en ekstremt viktig kompetanse å inneha i de kommende årene, sier Omlid.

Tett samarbeid med næringslivet

Institutt for produktdesign arbeider tett på næringslivet og har samarbeidet med PLM Group i årevis. Instituttet har et godt forhold til firmaet både som kunde og kompetanseressurs. Så da PLM skulle få inn en helt ny type metallprinter fra Markforged tok de kontakt med ingeniør Omlid og produktdesign, fordi de ikke hadde anledning til å ha printeren i sine nåværende lokaler.

– Resultatet ble altså at vi har metallprinteren plassert hos oss og at vi tilrettelegger infrastrukturen som gass, ventilasjon og lignende, forteller Omlid.

– PLM på sin side kan ta med potensielle kunder til oss på produktdesign og presentere systemet gjennom bla. produktene vi har lagd i det på instituttet.

– En annen fordel for produktdesign er at de potensielle kundene til PLM ofte kommer fra miljøer/industrier som er potensielle samarbeidspartnere og framtidige arbeidsgivere for våre studenter.

– Dermed får vi eksponert oss på en måte som vi ellers ikke hadde hatt mulighet til, smiler Omlid lurt.

Publisert: 20.02.2019 | Hilde Marian Kringeland