Innleveringen som ble en NRK-dokumentar

Ane og Arne Fredrik ved et redigeringsbord med mange monitorer og mikrofon

Dokumentaren ble sendt på NRK med tittelen «Beredskapsløftet». Den ser nærmere på hva som egentlig har blitt gjort for å styrke beredskapen etter terrorangrepene i Oslo og på Utøya 22. juli 2011.

For fem år etter var mange av tiltakene som ble foreslått ennå ikke iverksatt.

Erfarne journalister

Samtidig har Brennpunkt-redaksjonen bidratt med verdifull tyngde og erfaring og veiledet studentene i arbeidet.

– Vi har bidratt med regihjelp, fortellerkunst pluss fotograf og redigerer. Samtidig har jeg vært litt tettere på enn jeg pleier, coachet dem og tatt avgjørelser, sier Ellingsen.

For studentene har det vært lærerikt å jobbe sammen med erfarne journalister.

– Vi har jobbet i en redaksjon hvor man har tid til å gå runde på runde med faktasjekk og etikksjekk. Journalistene der er veldig erfarne, de har en raus delingskultur og ønsker å hjelpe hverandre, sier Arne Fredrik.

Om journalistikk

Journalister produserer og formidler nyheter og informasjon i ulike medier. Det er viktig å være nysgjerrig, granskende og å kunne finne gode vinklinger på saken.

Viktig med praksis

Han syntes det var veldig skjerpende å skulle lage en dokumentar for NRK. Det stilte helt andre krav til dem som journalister og intervjuere.

– Det var ekstremt lærerikt, særlig i forhold til intervjuteknikk. Når du ringer fra Brennpunkt, er kildene du prater med veldig forsiktige og på vakt. De du intervjuer har ofte snakket med en kommunikasjonsrådgiver på forhånd og blitt enige om hva de skal si og ikke si. Man blir tatt veldig på alvor. Dermed må du jobbe enda hardere for å få det man ønsker ut av intervjuobjektene. Det krever enda mer av deg som journalist, sier Arne Fredrik.

Begge er enige om at praksis er en viktig og vesentlig del av studiet. Arbeidserfaring betyr mye i en stadig tøffere mediebransje.

Ane Muladal, Arne Fredrik Næss og medstudent Kenneth Fossheim begynte å se nærmere på saken da de tok et fordypningskurs i undersøkende journalistikk. Kurset er en del av andre året på journalistikkstudiet. Som en del av opplegg skulle studentene også lage en TV-reportasje. Redaktøren for Brennpunkt, Odd Isungset, fikk se reportasjen. Han syntes den var så bra at han hyrte inn studentene til å lage en reportasje om dette temaet for Brennpunkt.

Grundig research

Det hører med til sjeldenhetene at journaliststudenter får en slik mulighet.

– Jeg kan ikke huske at vi noen gang har gjort noe slikt som dette før. Vi har selvfølgelig hatt studenter hos oss i praksis, men her har studentene kommet med sin egen idé og sitt eget prosjekt, og laget et fullt Brennpunkt-program av dette, sier prosjektleder i Brennpunkt, Cecilie Ellingsen.

Den 46 minutter lange reportasjen ble laget på rekordtid – to måneder.

– Mye av grunnen til at vi klarte å lage den på så kort tid, er at studentene hadde gjort en kjempejobb på forhånd, med grundig research. Det sparte oss for mye tid, sier Ellingsen.

Jobbmuligheter

Med bachelorgrad i journalistikk kan du jobbe i massemedium som radio, fjernsyn, aviser og nettaviser. Du kan arbeide med alle typer saker, eller spesialisere deg innenfor bestemte fagområder. Mange journalister spesialiserer seg også innenfor ulike medier.

– Det er veldig viktig å få den praksisen i studiet. Det gjør teoridelen enda mer spennende og enda mer relevant. Når man har fått litt arbeidserfaring, så skjønner man hvor viktig teori og metode er. Det er når man har vært litt ute på dypt vann at man skjønner viktigheten og verdien av å bruke tiden på det teoretiske, sier Arne Fredrik.

TV-lærer Maria Konow Lund er imponert over hva de to studentene har fått til.

– Jeg satt hjemme og felte en tåre da Brennpunkt ble sendt på TV. At de fikk lov til å lage sin egen Brennpunkt-dokumentar er helt unikt. Jeg er veldig stolt av dem, sier hun.

Opprinnelig publisert på Hioa.no/24_7 01.07.2016

Studentliv

Jente ligger i en hengekøye i skogen og leser. Det ligger brune blader på bakken, er lite blader på trærne og hun har sol i ansiktet.
Bli kjent med studentbyen Oslo

I studentbyen Oslo kan du gå på kafé før frokost, sitte på lesesalen om dagen og dingle i en hengekøye i marka om natta. Det er kort vei fra liv og røre i sentrum til stillheten i skogen.

Tre studenter går sammen og ler og smiler ute i en park. Bakken er dekket av gule og oransje blader.
Det beste med studentlivet er mye frihet

Magnus gir studentlivet en sekser på terningen, mens Simay og Ploy begge triller en sterk femmer. Møt tre som tryna litt i begynnelsen, men som fikk fin kontroll på studiehverdagen.

Jente som sitter på biblioteket og leser.
Topp ti på campus

Josefine har studert på OsloMet i snart ett år, og viser dere sine ti favoritter på campus Pilestredet.

Studenter som jobber på iPad
Slik lykkes du som student

Her er OsloMet-forelesernes beste råd for å lykkes med studiene.

Flere hundre studenter sitter på en gressplen med armene til værs.
Dette er OsloMet

Læringsrike praksisperioder i arbeidslivet – og en sosial studietid. Ved OsloMet får du kunnskap og erfaringer for livet!