English version
Nina Amble

Nina Amble

Kort om

Nina er anleggsingeniør med erfaring fra vannkraftutbygging på 70-tallet, videre som oppsynsmann i Asker kommune og opplæringskonsulent i Landsforeningen for bygg- og anlegg, NHO. Hun har hovedfag i arbeidspsykologi fra psykologisk institutt og doktorgrad fra INDØK, begge ved NTNU. Nina har vært arbeidsforsker på AFI i 15 år. De siste to årene har Nina arbeidet på Bc-utdanningen for yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag. I dag er Nina heltidsengasjert som prosjektleder og forsker for NFR-prosjektet #Læringslivet, rettet mot den kommunale helsetjenesten. Nina er aksjonsforsker med særlig kompetanse i organisering av bra arbeid og organisasjonsutvikling i et kjønnsperspektiv.

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Sosiologi   Pedagogiske fag   Organisasjonspsykologi   Samfunnsvitenskap   Offentlig og privat administrasjon   Kvinne- og kjønnsstudier

Emner

Kjønn og kvinneperspektiver   Organisasjonslæring   Arbeidslivslæring   Pleie og omsorgsarbeid   Serviceinnovasjon   Innovasjon i offentlig sektor

Forskningsprosjekter

Avsluttede forskningsprosjekter

  • #Læringslivet

    Forskningsprosjektet #Læringslivet ble designet for å ruste ansatte til å utvikle arbeidsformen medarbeiderdrevet innovasjon (MDI), på fire arbeidsplasser i kommunal helse- og omsorgstjeneste.

Vitenskapelige publikasjoner

Amble, Nina (2024). Historien om den norske turnustradisjonen og et grunnriss av en ny organisering. Ingstad, Kari (Red.). Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse og omsorgstjeneste. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina (2024). Lambertseterhjemmet – et eksempel på årsturnus i heltidskultur. Ingstad, Kari (Red.). Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse og omsorgstjeneste. Gyldendal Akademisk.

Ingstad, Kari; Amble, Nina (2024). Helgeknuten. Ingstad, Kari (Red.). Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse og omsorgstjeneste. s. 32-45. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina (2022). Nærhet, samvær og samarbeid i arbeiderkollektivet - En postpandemisk refleksjon over betydningen av fysisk nærvær av andre. Norsk sosiologisk tidsskrift. Vol. 6.
https://doi.org/10.18261/nost.6.6.5

Amble, Nina ; Møller, Ellen ; Vagle, Inger (2022). Friere yrkesvalg i det yrkesfaglige feltet. Forskning og Forandring. Vol. 5.
https://doi.org/10.23865/fof.v5.3673

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2020). Om å lære i lag – en modell for kollektiv videreutdanning. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch18

Amundsen, Oscar; Amble, Nina ; Rismark, Marit (2020). Innovasjon som fenomen og praksis. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina (2020). Vår aksjonsforskning og den doble oppgaven. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina ; Waaler, Solveig (2020). Medarbeiderdrevet innovasjon, et eksempel. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina ; Amundsen, Oscar; Johansen, Else Marie ; Rismark, Marit (2020). Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig