Kort om
Nina er anleggsingeniør med erfaring fra vannkraftutbygging på 70-tallet, videre som oppsynsmann i Asker kommune og opplæringskonsulent i Landsforeningen for bygg- og anlegg, NHO. Hun har hovedfag i arbeidspsykologi fra psykologisk institutt og doktorgrad fra INDØK, begge ved NTNU. Nina har vært arbeidsforsker på AFI i 15 år. De siste to årene har Nina arbeidet på Bc-utdanningen for yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag. I dag er Nina heltidsengasjert som prosjektleder og forsker for NFR-prosjektet #Læringslivet, rettet mot den kommunale helsetjenesten. Nina er aksjonsforsker med særlig kompetanse i organisering av bra arbeid og organisasjonsutvikling i et kjønnsperspektiv.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Sosiologi Pedagogiske fag Organisasjonspsykologi Samfunnsvitenskap Offentlig og privat administrasjon Kvinne- og kjønnsstudier
Emner
Kjønn og kvinneperspektiver Organisasjonslæring Arbeidslivslæring Pleie og omsorgsarbeid Serviceinnovasjon Innovasjon i offentlig sektor
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
#Læringslivet
Forskningsprosjektet #Læringslivet ble designet for å ruste ansatte til å utvikle arbeidsformen medarbeiderdrevet innovasjon (MDI), på fire arbeidsplasser i kommunal helse- og omsorgstjeneste.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Amble, Nina (2024). Historien om den norske turnustradisjonen og et grunnriss av en ny organisering. Ingstad, Kari (Red.). Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse og omsorgstjeneste. Gyldendal Akademisk.
Amble, Nina (2024). Lambertseterhjemmet – et eksempel på årsturnus i heltidskultur. Ingstad, Kari (Red.). Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse og omsorgstjeneste. Gyldendal Akademisk.
Ingstad, Kari; Amble, Nina (2024). Helgeknuten. Ingstad, Kari (Red.). Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse og omsorgstjeneste. s. 32-45. Gyldendal Akademisk.
Amble, Nina
(2022).
Nærhet, samvær og samarbeid i arbeiderkollektivet -
En postpandemisk refleksjon over betydningen av fysisk nærvær av andre.
Norsk sosiologisk tidsskrift.
Vol. 6.
https://doi.org/10.18261/nost.6.6.5
Amble, Nina
;
Møller, Ellen
;
Vagle, Inger
(2022).
Friere yrkesvalg i det yrkesfaglige feltet.
Forskning og Forandring.
Vol. 5.
https://doi.org/10.23865/fof.v5.3673
Amble, Nina
;
Johansen, Else Marie
(2020).
Om å lære i lag – en modell for kollektiv videreutdanning.
Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.).
Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch18
Amundsen, Oscar; Amble, Nina ; Rismark, Marit (2020). Innovasjon som fenomen og praksis. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.
Amble, Nina (2020). Vår aksjonsforskning og den doble oppgaven. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.
Amble, Nina ; Waaler, Solveig (2020). Medarbeiderdrevet innovasjon, et eksempel. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.
Amble, Nina ; Amundsen, Oscar; Johansen, Else Marie ; Rismark, Marit (2020). Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.