Kort om
Professor emerita Anne-Lise Arnesens forskningsinteresser er knyttet til marginalisering, inkludering og mangfold i utdanning (skole og barnehage) og lærerutdanning. Hun har deltatt i og ledet en rekke forskningsprosjekter på disse fagområdene både på nordisk, europeisk og internasjonalt nivå, og har veiledet studenter på master og doktornivå. Hun er en av grunnleggerne av det nordiske forskningsnettverket NORDCRIT (Critical perspectives on children, young people, welfare and education), som var et samarbeid mellom Universitetet i Umeå, Universitetet i Gøteborg, Helsinki Universitet, og Høgskolen i Østfold. Hun var medlem av The Nordic Centre of Excellence: Justice through Education in the Nordic Countries (JustEd) (2013-2018). De to siste bøkene hun har publisert er Inkludering. Perspektiver i barnehagefaglige perspektiver, 2. utgave, utgitt av Universitetsforlaget i 2017 og Pedagogisk nærvær. Skolen som inkluderingsarena og risikosone, utgitt på samme forslag i 2020.