Forskningsprosjekter
-
Et lag rundt eleven - en klyngerandomisert effektevaluering av LOG-modellen
Prosjektet skal gi ny kunnskap om hvordan flerfaglig kompetanse i skolen kan benyttes på best mulig måte. Prosjektet omfatter utvikling, utprøving og effektevaluering av tiltak for flerfaglig samarbeid i fire kommuner.
-
Evaluering av ny kompetansemodell
Evaluering av ny kompetansemodell: desentralisert ordning for skole og yrkesopplæring, og oppfølgingsordningen.
-
Mulighetsrommet i NAV-partnerskapet
I dette prosjektet utforsker vi mulighetene for å få til et bedre og tettere samarbeid mellom kommuner og NAV-kontor – også kalt partnerskapet – i utviklingen av tjenestene.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Borg, Elin
;
Finne, Joakim
(2024).
A scoping review of school leadership practices in Lesson Study.
Cogent Education.
Vol. 11.
https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2353470
Borg, Elin
;
Drange, Ida
(2019).
Interprofessional collaboration in school: Effects on teaching and learning.
Improving Schools.
Vol. 22.
https://doi.org/10.1177/1365480219864812
Borg, Elin
;
Pålshaugen, Øyvind
(2018).
Promoting Students’ Mental Health: A Study of Inter-professional Team Collaboration Functioning in Norwegian Schools.
School Mental Health.
https://doi.org/10.1007/s12310-018-9289-9
Saltkjel, Therese
;
Tøge, Anne Grete
;
Malmberg-Heimonen, Ira
;
Borg, Elin
;
Lyng, Selma Therese
;
Wittrock, Christian
;
Pålshaugen, Øyvind
;
Fossestøl, Knut
;
Christensen, Hanne
; Lund, Torbjørn
(2018).
Research protocol: A cluster-randomised study evaluating the effects of a model for improving inter-professional collaboration in Norwegian primary schools.
International Journal of Educational Research.
Vol. 91.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.07.001
Malmberg-Heimonen, Ira
;
Sletten, Mira Åboen
;
Tøge, Anne Grete
;
Gyüre, Krisztina
;
Borg, Elin
(2018).
Research protocol: Systematic follow-up in order to reduce dropout in upper secondary schools. A cluster-randomised evaluation of the IKO model.
International Journal of Educational Research.
Vol. 89.
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.11.001
Fossestøl, Knut
;
Breit, Eric
;
Borg, Elin
(2016).
Hvorfor lykkes ikke NAV-kontorene med å jobbe mer arbeidsrettet?.
Søkelys på arbeidslivet.
Vol. 33.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-7989-2016-01-02
Borg, Elin
(2015).
Classroom behaviour and academic achievement: how classroom behaviour categories relate to gender and academic performance.
22 s.
British Journal of Sociology of Education.
Vol. 36.
https://doi.org/10.1080/01425692.2014.916601
Borg, Elin
(2013).
Does Working Hard in School Explain Performance Differences between Girls and Boys? A Questionnaire-based Study Comparing Pakistani Students with ;ajority Group Students in the City of Oslo.
21 s.
Young - Nordic Journal of Youth Research.
Vol. 21.
https://doi.org/10.1177/1103308813477464
Borg, Elin (2008). Funksjonshemning og arbeidsmarkedet. Om betydningen av utdanning for yrkesaktivitet. 12 s. Tidsskrift for velferdsforskning. Vol. 11.