Kort om
Barnehagelærer med vekt på flerkulturell forståelse. Fordypning i arbeid med barn i et internasjonalt perspektiv. Utenlandspraksis i Thessaloniki, Hellas v/ Alexander Technological Educational Institute of Thessaloniki. Enkeltemnet flerspråklighet og fortellingsmangfold på masternivå.
Spesielt interessert i barnelitteratur, familiesamarbeid, flerspråklighet og å jobbe med flere språk i barnehagen gjennom litteratur, prosjektarbeid og involvering av familiene.
Rådgiver på Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring, NAFO (2022 - d.d).
Fagområder
Emner
Familiepedagogikk Barn i familie Flerspråklighet Barnelitteratur Barndom Barnehage Interkulturell kommunikasjon Kulturelt mangfold Interkulturell forståelse Kompetanseheving Digitale læringsressurser Litteraturformidling Barn og språk Flerspråklighet/ flerspråklig litteratur Universell utforming for læring Religion og familie
Administrative arbeidsområder
Kurs Digital rådgiving Nettpublisering Sosiale medier
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Formidling
Wagner Finnanger, Elise (2023). NAFOs flerspråklige ressurser rettet mot barnehagefeltet. Mangfoldskompetanse og aksjonslæring, plandag. Bydel Søndre Nordstrand Enhet Barnehager.
Wagner Finnanger, Elise (2023). Trespråklig fortellerstund av "Skinnvotten" på dari, tamil og norsk. Trespråklig fortellerstund av "Skinnvotten" på dari, tamil og norsk. Morsmålsdagen 2023. . Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring, Barnebokinstituttet, Det flerspråklige bibliotek, Deichman og Leser søker bok.
Wagner Finnanger, Elise (2023). morsmal.no/morsmalsdagen2023.
Wagner Finnanger, Elise ; Bourgeois, Isabel ; Sundt, Ingeborg Berven (2023). Flerspråklig og kulturelt mangfold i barnehagen. Flerspråklig og kulturelt mangfold i barnehagen . Barnehagelærerutdanningen på OsloMet.
Wagner Finnanger, Elise (2022). Snakk om .
Wagner Finnanger, Elise ; Østli, Lene Katrine (2022). Med flere språk i biblioteket. Flerkulturelt bibliotekmøte. Det flerspråklige bibliotek.
Wagner Finnanger, Elise (2022). https://morsmal.no/.