Kort om
Tegner, arkeolog, barnehagelærer m/spesialpedagogikk, master i tegning, KIO, master i arkeologi, UIO. Forskning: Spesialområde: barnetegning, tegning, rom og fysiske miljø, arkitektur, spontantegning og kunstneriske uttrykksmåter. Bakgrunn: fagbokforfatter, profesjonell tegner og barnehagelærer med fordypning i spesialpedagogikk, leire, tegning og kunsthistorie. Profesjonrettet forskning knyttet til verksted og kunstfaglig kompetanse. I fagkretsen inngår museumskunnskap, gjenstandsteknologi, materialkunnskap og landskaps- og stedsanalyse, og analyseverktøy for barnehagens fysiske miljø, arkitektur og rom Forsker på vilkår for barns trivsel i uterom, pedagogiske og estetiske miljøer. Skrevet og vært redaktør på Samiske stemmer i barnehage og skole (2021-2023).
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Samtidshistorie (etter 1945) Samisk litteratur Humaniora Annen kulturvitenskap Historie Folkloristikk Kunsthistorie Kulturvitenskap Maleri, tegning, grafikk Arkitektur og design Industri- og produktdesign Prosjekterings- og formgivningsmetodikk Arkeologi Nordisk arkeologi
Emner
Tegning Barnetegning som sjanger Kunst kultur og kreativitet Samisk kulturarv Småbarnspedagogikk Barn og rom Fremtidige læringsarenaer Barnehagens fysiske miljø Arkitektur arealplanlegging og rom Visualinger av læreboka for høyere utdanning Samisk kultur tradisjoner og historie
Administrative arbeidsområder
Prosjektledelse Innkjøp Innkjøper
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Fønnebø, Bente
; Somby, Hege Merete; Johnsen Swart, Anne-Lise
(2023).
Samiske stemmer i skolen.
ISBN: 978-82-02755713.
262 s.
Cappelen Damm Akademisk.
https://utdanning.cappelendamm.no/_samiske-stemmer
Fønnebø, Bente (2022). Kunstneriske bevegelser i barnehagen. De yngstes formgiving, bildeskaping og verksteder. ISBN: 978-8202756239. 287 s. Cappelen Damm Akademisk.
Fønnebø, Bente (2021). Dobbel kunnskap - fra et lulesamisk duodjár-perspektiv. Fønnebø, Bente; Johnsen-Swart, Anne Lise; Jernberg, Unni (Red.). Samiske stemmer i barnehagen. s. 112-121. Cappelen Damm Akademisk.
Fønnebø, Bente (2021). Skapingsmiljøer i by og bynære strøk. Meningsforhandling og endringsmuligheter i statiske eller dynamiske bybarnehager. Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Vik, Unni (Red.). Barn i by . s. 133-152. Universitetsforlaget.
Fønnebø, Bente (2021). "Joiken går i sirkel - man går ut og inn av den". Fønnebø, Bente; Johnsen-Swart, Anne Lise; Jernberg, Unni (Red.). Samiske stemmer i barnehagen. s. 148-157. Cappelen Damm Akademisk.
Fønnebø, Bente ; Johnsen-Swart, Anne Lise; Jernberg, Unni (2021). Samiske stemmer i barnehagen. ISBN: 978-82-02-66461-9. 200 s. Cappelen Damm Akademisk.
Fønnebø, Bente (2019). Å tegne sammen. ISBN: 978-82-02568-73-3. 194 s. Cappelen Damm Akademisk.
Fønnebø, Bente ; Rolfsen, Christian Nordahl (2017). Changing Areas, Spaces and Places in Kindergartens for More Playing, Learning and Exploration. Journal of the European Teacher Education Network (JETEN). Vol. 12.
Fønnebø, Bente (2014). Kunstneriske bevegelser i barnehagen - de yngstes formgiving, bildeskaping og verksteder. ISBN: 9788202406271. 287 s. Cappelen Damm Akademisk.
Fønnebø, Bente
;
Rolfsen, Christian Nordahl
(2014).
Areal til skapende lek, læring og utforskning i barnehagen.
11 s.
Nordisk barnehageforskning.
Vol. 7.
https://doi.org/10.7577/nbf.742