Kort om
Hege Knudsmoen er cand. polit i pedagog. Hun har i drevet forskning innenfor feltet tilpasset opplæring, inkludering og spesialpedagogikk. I den senere tid har hun hatt et spesielt fokus på internasjonale perspektiver, praksis- og studieutveksling, samt internasjonalisering hjemme (COIL).
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Inclusive Mathematics Teaching (IMaT)
-
Lærerutdanning for en fremtid i flux
TEFF konsortiet koordineres av Universitetet i Köln og består av 17 partnere fra ni EU-land, hvorav ti universitetsmiljøer med skoler og andre tilknyttede partnere. TEFF fokuserer bevisst på en fremtidsorientert og et tverrfaglig samarbeid på tvers av alle faser av lærerprofesjonaliseringen.
-
Praksisutveksling i det globale sør
Formålet med prosjektet Praksisutveksling i det globale sør er å oppnå et mer stabilt og varig økt studenttall, på et mer kvalitetssikret praksisutvekslingstilbud i det globale sør.
-
Støtte til mangfoldig innhold og språklæring (SCALED)
Målet med SCALED-prosjektet er å utvikle et nytt nettkurs innen inkluderende undervisningsmetoder, universell utforming for læring, differensiert undervisning og metoder.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Xenofontos, Constantinos
; Solomon, Yvette;
Knudsmoen, Hege
(2024).
Norwegian teachers’ perspectives on inclusive practices in the mathematics classroom.
International Journal of Inclusive Education.
https://doi.org/10.1080/13603116.2024.2361347
Knudsmoen, Hege (2023). En historisk analyse av den pedagogisk- psykologiske tjenestens virksomhetsprofil. Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar (Red.). Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin. En utviklingslinje i tre deler. Fagbokforlaget.
Slapac, Alina; Collett, Karen; Wessels, Frances Joan; Gamiet, Gasant;
Knudsmoen, Hege
(2023).
Social Justice Pedagogy and Collaborative Online International Learning (COIL): Across Three Partner Higher Education Institutions.
Escudeiro, Paula; Escudeiro, Nuno; Bernardes, Oscar (Red.).
Handbook of Research on Implementing Inclusive Educational Models and Technologies for Equity and Diversity.
IGI Global.
https://doi.org/10.4018/979-8-3693-0453-2.ch013
Faldet, Ann-Cathrin;
Knudsmoen, Hege
; Nes, Kari
(2022).
Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20.
18 s.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3434
Knudsmoen, Hege
;
Mausethagen, Sølvi
;
Dalland, Cecilie Pedersen
(2022).
Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning.
14 s.
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Vol. 8.
https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3435
Mausethagen, Sølvi
;
Knudsmoen, Hege
;
Dalland, Cecilie Pedersen
(2022).
The clustering of public values in local educational governance: the case of inclusion.
16 s.
Education Inquiry.
https://doi.org/10.1080/20004508.2022.2112013
Knudsmoen, Hege ; Mælan, Ellen Nesset; Løken, Gro (2018). Pedagogisk systemarbeid med bruk av pedagogisk analyse. Fasting, Rolf Bjarne (Red.). Pedagogisk systemarbeid: endringsarbeid og organisasjonsutvikling i skolen og i PP-tjenesten. s. 119-132. Cappelen Damm Akademisk.
Faldet, Ann-Cathrin; Knudsmoen, Hege ; Nes, Kari (2017). Spesialpedagogikkens plass i lærerutdanningen - med Hamar som eksempel. Løtveit, Morten (Red.). Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år. s. 335-358. Oplandske Bokforlag.
Knudsmoen, Hege (2017). Frimodige samtaler om tilfredsstillende læringsutbytte. Haug, Peder (Red.). Spesialundervisning – Innhald og funksjon. s. 170-189. Det Norske Samlaget.
Knudsmoen, Hege
; Simonsen, Eva
(2016).
Why Michel Foucault in Norwegian Special-Education Research?.
Nordic Journal of Social Research.
Vol. 7.
https://doi.org/10.15845/njsr.v7i0.901