Kort om
Heka er doktorgradsstudent ved Senter for profesjonsstudier ved OsloMet - storbyuniversitetet i Norge. Forskningen hans fokuserer på læreres pedagogiske tilnærminger og profesjonelle kompetanse i forhold til undervisning og profesjonell praksis i møte med digitalisering, feilinformasjon og plattformisering i utdanningen. Han har en mastergrad i utdanningsvitenskap med spesialisering i kommunikasjon, teknologi og læring fra Göteborgs universitet.
Heka har omfattende internasjonal forskningserfaring som forskningsassistent i RED-prosjektet (Reconfiguration of Educational In/equality in the Digital World), finansiert av Riksbankens Jubileumsfond, og har samarbeidet med forskere fra Sverige, Tyskland, Mexico, Argentina og Sør-Afrika. Heka har over fem års yrkeserfaring som leder for digital læring og som lærer på ungdoms- og videregående skole ved en internasjonal skole på Bali i Indonesia.
Doktorgradsprosjektet hans utforsker læreres fagkunnskap og pedagogiske tilnærminger som er nødvendige for å gjøre elevene i stand til å opptre som ansvarlige, kompetente og effektive demokratiske borgere i en verden som oversvømmes av samfunnsvitenskapelig feilinformasjon og desinformasjon. Doktorgradsprosjektet er en del av forskningsprosjektet SciLMi: Meta-Scientific Literacies in the (Mis-) Information Age, et Teacher Academy-prosjekt finansiert av EUs Erasmus+-program.