Kort om
June Oline Kunnikoff er undervisningsleder på Institutt for estetiske fag og har ansvar for praksis og arbeidsliv i studieprogrammene på instituttet. Sentrale arbeidsområder er blant annet samarbeid og kvalitetsutvikling i studiene tilknyttet praksisopplæring, arbeidslivsrelevans og partnerskap med skoler, bedrifter, lærings- og formidlingsarenaer i kunst- og kulturliv.
Hun har en bakgrunn innen kunst- og designdidaktikk og som lærer i grunnskolen, og er særlig opptatt av endringsledelse og utdanningsinnovasjon rettet mot profesjonsutdanninger og profesjonskompetanse. Arbeid med formidling, undervisning, veiledning, og forsknings-, utviklings- og innovasjonsarbeid (FoUI) omkranser temaene arbeidsliv og praksisopplæring i utdanning, skikkethetsvurdering, lærerprofesjon, lærerrolle og -kompetanse, lærerutdanning i praktiske og estetiske fag, didaktikk og fagdidaktikk, læringsdesign i undervisning, klasseledelse, vurdering for læring og lærelyst, tverrfaglig læring, samarbeidslæring, fellesskapende didaktikk og pedagogisk entreprenørskap.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Didaktikk Undervisningsplanlegging Samarbeidslæring Praksisfellesskap Praksisnær utdanning Klasseledelse Arbeidslivskompetanse Profesjonsveiledning Profesjonsrettet praksis Lærerprofesjon Lærerkompetanse Kunst- og designdidaktikk Vurdering for lærelyst
Administrative arbeidsområder
Kompetanseutvikling Konflikthåndtering Praksisadministrasjon Studiekvalitet
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Formidling
Kunnikoff, June Oline
; Carlsen, Rikke Sund; Svanes, Leone Hjermundrud; Hetland, Karen Elisabeth Gjelsvik
(2024).
Praksis gir innsikt og erfaring.
https://www.oslomet.no/studier/studenthistorier/pr
Kunnikoff, June Oline (2024). Konfransier Kunst- og håndverkskonferansen 2024. Kunst- og håndverkskonferansen. Institutt for estetiske fag, OsloMet - storbyuniversitetet.
Kunnikoff, June Oline ; Ølander, Marita Solhjell (2024). Skikkethetsvurdering i lærerutdanning. Kompetanseutvikling i praksisveiledning og skikkethetsvurdering. Edvard Munch videregående skole.
Kunnikoff, June Oline (2023). Konfransier KDA-konferansen 2023: Inspirasjon, opplevelse og innlevelse. Kunst, design og arkitektur-konferansen. OsloMet; USN; Kunst og design i skolen.
Kunnikoff, June Oline
;
Kringeland, Hilde Marian
;
Øyan, Petter
;
Maus, Ingvill Gjerdrum
(2022).
Styrker internasjonalt samarbeid i lærerutdanningen.
https://www.oslomet.no/om/nyheter/internasjonalt-s
Kunnikoff, June Oline
; Røisland, Kari Anne; Dalen, Mathilde
(2022).
Lærerstudenter får tilbud om ny type praksisordning.
https://www.oslomet.no/om/nyheter/ny-type-praksiso
Kunnikoff, June Oline
;
Hansen, Petter William
;
Dalen, Victoria Skogsletten
; Kjellmark, Sigrun Tronshart; Fallet, Kristine; Fjeld, Bjørnhild
(2022).
Nytt studietilbud for deg som vil bli kunst- og håndverkslærer.
https://www.oslomet.no/studier/studenthistorier/st
Kunnikoff, June Oline
; Gaden, Malin; Gulbrandsen, Elise Alexandra; Tajik, Hadia; Kristjánsson, Mímir
(2022).
Ingen skal oppleve å bli utnyttet på arbeidsplassen sin.
https://www.minmote.no/nyheter/a/Or2pA3/ingen-skal
Kaarsberg, Nanette Reese;
Kunnikoff, June Oline
(2022).
Elevmedvirkning som undervisningsmetode i kunst og håndverksundervisning: En kvalitativ studie av tre læreres refleksjoner over egen undervisningspraksis i kunst og håndverk i grunnskolen.
100 s.
OsloMet - storbyuniversitetet.
https://hdl.handle.net/11250/3015025
Stangeland, Eldrid Eiken; Kunnikoff, June Oline (2022). Workshop om utforskende arbeidsprosesser. Strategier for mestring - Veiledning av nyutdannede lærere. OsloMet - storbyuniversitetet.