Kort om
Kari Sjøhelle Jevne er faggruppeleder for Profesjonskvalifisering og profesjonsutøvelse i sosialt arbeid og barnevern. Jevne tverrfaglig orientert i forskning og undervisning, med Ph.d. i psykologi fra UiO og juss som støttefag.
Jevne forsker og underviser om barnevernets profesjonsutøvelse, profesjonskvalifisering og forståelser av barndom, oppvekst og familieliv. Med 10 års erfaring med lovpolitisk arbeid hos Barneombudet, har Jevne en særlig interesse for hvordan velferdspolitiske rammer får betydning for sårbare barns hverdagsliv og oppvekst.
Forskningsområder
- Jevne er en kvalitativt orientert forsker som har forsket på ulike deler av barnevernets tiltakskjeder, bl.a. profesjonsutøvelse i barneverntjenesten, barnevernsinstitusjoner og i Bufetat.
- En hovedinteresse er profesjonsutøvelse knyttet til barn med to hjem når det er uenigheter knyttet til barnets bosted, samvær og foreldreansvar. Hvordan kan foreldrenes bekymringer for barnets omsorg hos den andre, foreldres konflikter og uenigheter etter samlivsbrudd forstås og håndteres?
Undervisning
I møte med studenter på ulike nivåer ved Institutt for sosialfag, er Jevne særlig opptatt av studentaktive undervisningsformer, bl.a. bruk av studentmedlærere (peer learning), casearbeid, pensumfremlegg av studenter i cafebordmetodikk.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Sosialt arbeid Psykologi Samfunnsvitenskap
Emner
Barnevern Familieliv, foreldreskap og omsorg for barn Institusjonsbehandling, barn og ungdom Foreldreskap Tverrfaglig undervisning Foreldretvister foreldrekonflikter Barnevernsforskning
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Barn i enetiltak og rustiltak i barnevernet
Studien skal undersøke hvordan enetiltak og rustiltak fungerer for ungdom, hvilket tilbud som gis i tiltakene, om tiltakene er forsvarlige, og om de unges rettsikkerhet blir ivaretatt.
-
Barnevernets arbeid når det er bekymring for barnets seksuelle atferd
Prosjektet skal komme med innspill til hva som kan være gode tiltak i barnevernets arbeid med å ivareta barn og unge med problematisk eller skadelig seksuell atferd (PSA/SSA) og deres foreldre.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Eikrem, Trine Charlotte; Jevne, Kari Sjøhelle (2024). Hva kan man lære av foreldre som ikke er i konflikt?. Syrstad, Ellen; Flacke, Astrid Kleppe (Red.). Konflikt : forståelse og håndtering i møte med familier. Fagbokforlaget.
Bergem, Signe;
Jevne, Kari Sjøhelle
(2024).
Å løyse angst i samspel. Bruk av familieterapi i behandling av angsttilstandar hos barn og unge.
Fokus på familien.
https://doi.org/10.18261/fokus.52.2.4
Eikrem, Trine Charlotte;
Jevne, Kari Sjøhelle
(2022).
I do it for the children, and it's not a walk in the park: Parents' stories about how to maintain cooperative co-parenting during the divorce process.
9 s.
Child & Family Social Work.
Vol. 27.
https://doi.org/10.1111/cfs.12928
Jevne, Kari Sjøhelle
;
Ulleberg, Inger
;
Øien, Ingvil
(2021).
Why and how? Case-based teaching in interprofessional and interdisciplinary education.
17 s.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
Vol. 15.
https://doi.org/10.23865/UP.V15.2785
Olkowska, Alicja
;
Pacuka, Amela
;
Jevne, Kari Sjøhelle
(2020).
«Å gå i spagaten». Familieveilederes erfaringer og utfordringer i arbeid med foreldrekonflikter i barnevernstjenesten.
Fokus på familien.
Vol. 48.
https://doi.org/10.18261/issn.0807-7487
Jevne, Kari Sjøhelle
(2017).
Negotiating client positions: parents with custodial disagreements talking about their experiences with child welfare workers.
Nordic Social Work Research.
https://doi.org/10.1080/2156857X.2017.1326976
Jevne, Kari Sjøhelle
; Andenæs, Agnes
(2017).
Parents in high-conflict custodial cases: negotiating shared care across households.
Child & Family Social Work.
Vol. 22.
https://doi.org/10.1111/cfs.12240
Jevne, Kari Sjøhelle
;
Ulvik, Oddbjørg Skjær
(2012).
Grensearbeid: Barnevernets møte med foreldrekonfliktsaker.
Fontene forskning.
http://hdl.handle.net/10642/1410