Kort om
Maren Svendsen Folkvord jobber som forsker på helse- og velferdsseksjonen ved NOVA, og har for tiden en fulltidsstilling på forskningsprosjektet STRIDE. Hun har også jobbet to år på barndom, familie og barnevern-seksjonen der hun forsket på sårbare unge og deres familier. Hun har en mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo (2021). Masteroppgaven handlet om forskjeller på digital og kroppslig interaksjon mellom mennesker, samt skapelsen og følelsen av fellesskap og nærhet. Folkvords forskningsinteresser er blant annet utsatte barn og unge, barnevern, digital kommunikasjon og sosiale medier, skole og utdanning, kropp og følelser, utenforskap, inkludering, vennskap og fellesskap.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Emner
Tilhørighet Barn og ungdom Kvalitative metoder Elevfellesskap Sosiale medier Kropp og sanselige opplevelser Digital kommunikasjon Digitalisering i skolen Kjønn og etnisk mangfold i utdanning
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Evaluering av barne- og familieetatens arenafleksible team (AFT)
Prosjektet skal fremskaffe kunnskap som kan belyse om barne- og familieetatens arenafleksible team fungerer etter intensjonen og om det er behov for endringer i tiltakene.
-
Key inclusive development strategies for life-long learning (KIDS4ALLL)
I KIDS4ALLL er formålet å utvikle en ny metodikk som skal bidra til å redusere integrasjonsutfordringene som mange innvandrede barn og unge opplever i ulike læringsmiljøer – på både formelle og uformelle arenaer.
-
Langtidskonsekvenser av koronapandemien for oppvekst og likestilling
I dette prosjektet skal vi undersøke konsekvensene av pandemien for oppvekstsvilkår til barn og unge, likestilling i familier og for enkeltpersoner, inkludert barn og voksne med funksjonsnedsettelser.
-
Strategier for å oppnå sosial utjevning og inkludering i utdanning, opplæring og læring i det demokratiske Europa (STRIDE)
STRIDE vil gi en ny, omfattende og komparativ kunnskapsbase om effektive utdanningsreformer, politiske initiativer og intervensjoner for å redusere ulikheter i utdanning, opplæring og læringsutbytte i Europa.
Publikasjoner og forskningsresultater
Forskningsrapporter
Mathisen, Tina ; Bruland, Stine ; Folkvord, Maren Svendsen (2024). Barne- og familieetatens arenafleksible tiltak for barnevernet. En kvalitativ evaluering av arenafleksibelt team barnevern psykisk helse (AFT) og arenafleksibelt behandlingsteam (ABT). OsloMet - storbyuniversitetet.
Skiple, Alida
;
Mathisen, Tina
;
Bruland, Stine
;
Folkvord, Maren Svendsen
(2024).
Barne- og familieetatens arenafleksible tiltak for barnevernet. En kvalitativ evaluering av arenafleksibelt team barnevern psykisk helse (AFT) og arenafleksibelt behandlingsteam (ABT).
ISBN: 978-82-7894-872-9.
162 s.
NOVA/OsloMet.
https://hdl.handle.net/11250/3161548
Skiple, Alida
;
Folkvord, Maren Svendsen
;
Hydle, Ida Marie
(2024).
Koronapandemiens betydning for barn og unge som mottok tiltak fra barnevernet. Erfaringer fra ungdom og barnevernansatte.
ISBN: 978-82-7894-861-3.
63 s.
NOVA/OsloMet.
Vol. 2024.
https://hdl.handle.net/11250/3131191
Ugreninov, Elisabeth
;
Bjørnshagen, Vegar
;
Vedeler, Janikke Solstad
;
Folkvord, Maren Svendsen
; Finjarn, Christine
(2023).
Arbeid, helse og tilrettelegging under og etter koronapandemien. En studie av yrkesaktive og studenter med funksjonsnedsettelser og langvarige helseproblemer.
ISBN: 978-82-7894-841-5.
103 s.
NOVA/OsloMet .
Vol. 2023.
https://hdl.handle.net/11250/3105340