Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Pedagogiske fag Statsvitenskap og organisasjonsteori Humaniora
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
Avsluttede forskningsprosjekter
-
Blikk for barn
Et forskningsprosjekt om kvalitet i barnehagen for de minste (0-3).
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Bjørnestad, Elisabeth
; Broekhuizen, Martine Louise;
Os, Ellen
; Baustad, Anne Grethe
(2019).
Interaction Quality in Norwegian ECEC for Toddlers Measured with the Caregiver Interaction Profile (CIP) Scales.
20 s.
Scandinavian Journal of Educational Research.
https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1639813
Os, Ellen
;
Hernes, Leif
(2019).
Children Under the Age of Three in Norwegian Childcare: Searching for Qualities.
Garvis, Susanne; Harju-Luukkainen, Heidi Katarina; Sheridan, Sonja; Williams, Pia (Red.).
Nordic Families, Children and Early Childhood Education. s. 139-171.
Palgrave Macmillan.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-16866-7_8
Kjørholt, Anne Trine; Os, Ellen (2019). Barnehagen som materielt og kulturelt landskap. Arkitektur, innredning og leketøy. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 75-103. Fagbokforlaget.
Os, Ellen ; Winger, Nina ; Eide, Brit Johanne (2019). Visjoner om kvalitet. Barnehagelæreres synspunkter på hva som kan gjøre barnehagen bedre for barn under tre år. Hernes, Leif; Vist, Torill; Winger, Nina (Red.). Blikk for barn. s. 31-54. Fagbokforlaget.
Vist, Torill
;
Os, Ellen
(2019).
Music education through the lens of ITERS-R: Discussing results from 206 toddler day care groups.
Research Studies in Music Education.
https://doi.org/10.1177/1321103X19828785
Os, Ellen
(2019).
Engaging toddlers in interactions during meals: group-related joint attention.
Nordisk barnehageforskning.
Vol. 18.
https://doi.org/10.7577/nbf.2692
Bjørnestad, Elisabeth
;
Os, Ellen
(2018).
Quality in Norwegian childcare for toddlers using ITERS-R.
European Early Childhood Education Research Journal.
Vol. 26.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2018.1412051
Os, Ellen ; Bjørnestad, Elisabeth (2016). Undersøkelse av støtte til samspill mellom småbarn. Et kritisk blikk på ITERS-R-skalaen. Gulpinar, Tona; Hernes, Leif; Winger, Nina (Red.). Blikk fra barnehagen. s. 69-95. Fagbokforlaget.
Alvestad, Torgeir;
Bergem, Helen
; Eide, Brit Johanne;
Johansson, Jan-Erik
;
Os, Ellen
; Pálmadóttir, Hrönn; Pramling Samuelsson, Ingrid;
Winger, Nina
(2014).
Challenges and dilemmas expressed by teachers working in toddler groups in the Nordic countries.
18 s.
Early Child Development and Care.
Vol. 184.
https://doi.org/10.1080/03004430.2013.807607
Os, Ellen
(2013).
Opportunities knock: Mediation of peer-relations during meal-time in toddler groups.
9 s.
Nordisk barnehageforskning.
Vol. 6.
https://doi.org/10.7577/nbf.460