English version
Silje Sjøvaag Skeie

Silje Sjøvaag Skeie

Kort om

Silje Skeie er doktorgradsstipendiat i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, og forsker på inkludering av flyktninger i nasjonale utdanningssystemer. 

Skeie er cand.mag fra NTNU og cand.polit i pedagogikk fra Universitetet i Oslo, og har etterutdanning i lese- og skriveopplæring for utviklingskontekster fra University of Massachusetts. Skeie har mangeårig erfaring med internasjonal utdanning innen nødhjelp og bistand, og er spesialisert innen utdanning i krisesituasjoner, og utdanning for flyktninger og fordrevne. Hennes forskningsinteresser er utdanning i krise- og konfliktsituasjoner, utdanning for flyktninger, inkluderende utdanning, likestilling i utdanning, og komparativ og internasjonal utdanning. 

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Allmennpedagogikk

Publikasjoner og forskningsresultater

Formidling

Skeie, Silje Sjøvaag (2021). Covid-19 og utdanning: fra krise til katastrofe?. Utdanningsnytt.no.

Skeie, Silje Sjøvaag (2018). Første skoledag er ingen selvfølge. Dagbladet.

Skeie, Silje Sjøvaag (2016). Privatskoler rammer de sårbare. Aftenposten.



Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig