Kort om
Født 1963. Utdannet bibliotekar fra Statens bibliotekhøgskole 1987. Cand.philol fra Institutt for litteraturvitenskap, Universitetet i Bergen, 1992. PhD fra Institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag, OsloMet, 2016 Ansatt ved HIOA, seinere OsloMet fra november 1996. Jeg har arbeidet sju år som bibliotekar, hovedsaklig i norske folkebibliotek, og har også arbeidet som litteraturkritiker og vært prosjektleder for litteraturfestivalen Kapittel. Mine fagfelt ved OsloMet er litteraturformidling, kvalitativ metode, barnelitteratur og barnebibliotek.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Andre litteraturvitenskapelige fag Biblioteks- og informasjonsvitenskap Humaniora Litteraturvitenskapelige fag Samfunnsvitenskap Nordisk litteratur
Forskningsgrupper
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Tveit, Åse Kristine ; Olsen, Heidi Kristin (2025). Lesere, ikke-lesere og litteraturformidlingens muligheter på yrkesfag. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk.
Skjerdingstad, Kjell Ivar ; Tveit, Åse Kristine (2023). Litteraturen i NRK Fjernsynet 1960-64: Formidlingens former og funksjoner. Passage. Vol. 38.
Olsen, Heidi Kristin ; Tveit, Åse Kristine (2023). Intensiv lesing på videregående skole. Bøyum, Idunn; Tveit, Åse Kristine (Red.). Rom for lesing og utforsking:Skolebibliotekets muligheter. s. 255-274. ABM-media AS.
Tveit, Åse Kristine ; Frisvold, Øivind (2023). Skolebibliotek eller barnebibliotek: En historie om å falle mellom to lover og to profesjoner. Bøyum, Idunn; Tveit, Åse Kristine (Red.). Rom for lesing og utforsking:Skolebibliotekets muligheter. s. 13-38. ABM-media AS.
Bøyum, Idunn ; Tveit, Åse Kristine (2023). Rom for lesing og utforsking:Skolebibliotekets muligheter. ISBN: 9788293298236. 343 s. ABM-media AS.
Tveit, Åse Kristine
;
Johnston, Jamie
(2023).
Talking about picturebooks in libraries’ language cafes.
Journal of Librarianship and Information Science.
https://doi.org/10.1177/09610006231173681
Tveit, Åse Kristine ; Naper, Cecilie (2022). "Fornuft og følelser": Høytlesning og diskusjon på innsida og utsida av murene. Forslid, Anders; Ohlsson, Anders; Kerstin, Rydbeck; Skjerdingstad, Kjell Ivar; Steenberg, Mette; Tangerås, Thor Magnus (Red.). Shared Reading i Skandinavia: Forskning og praksis. s. 311-338. ABM-media AS.
Tveit, Åse Kristine
(2022).
Barnekulturpolitikk i Norge: Stortingsmelding nr. 18 Oppleve, skape dele: Om kultur for, med og av barn og unge.
Nordisk kulturpolitisk tidsskrift (NKT).
Vol. 25.
https://doi.org/10.18261/nkt.25.3.3
Kaasa, Janicke S.
;
Tveit, Åse Kristine
(2022).
Teenagers in the library: participatory mediation practices.
Information research.
Vol. 27.
https://doi.org/10.47989/colis2217
Tveit, Åse Kristine
(2021).
Challenging picturebooks in the school library An untapped resource?.
Ommundsen, Åse Marie; Haaland, Gunnar; Kümmerling-Meibauer, Bettina (Red.).
Exploring Challenging Picturebooks in Education: International Perspectives on Language and Literature Learning. s. 183-202.
Routledge.
https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9781003013