Kort om
Nina er anleggsingeniør med erfaring fra vannkraftutbygging på 70-tallet, videre som oppsynsmann i Asker kommune og opplæringskonsulent i Landsforeningen for bygg- og anlegg, NHO. Hun har hovedfag i arbeidspsykologi fra psykologisk institutt og doktorgrad fra INDØK, begge ved NTNU. Nina har vært arbeidsforsker på AFI i 15 år. De siste to årene har Nina arbeidet på Bc-utdanningen for yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag. I dag er Nina heltidsengasjert som prosjektleder og forsker for NFR-prosjektet #Læringslivet, rettet mot den kommunale helsetjenesten. Nina er aksjonsforsker med særlig kompetanse i organisering av bra arbeid og organisasjonsutvikling i et kjønnsperspektiv.
Fagområder
Vitenskapsdisipliner
Sosiologi Pedagogiske fag Organisasjonspsykologi Samfunnsvitenskap Offentlig og privat administrasjon Kvinne- og kjønnsstudier
Emner
Kjønn og kvinneperspektiver Organisasjonslæring Arbeidslivslæring Pleie og omsorgsarbeid Serviceinnovasjon Innovasjon i offentlig sektor
Forskningsprosjekter
-
#Læringslivet
Forskningsprosjektet #Læringslivet ble designet for å ruste ansatte til å utvikle arbeidsformen medarbeiderdrevet innovasjon (MDI), på fire arbeidsplasser i kommunal helse- og omsorgstjeneste.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Ingstad, Kari; Amble, Nina (2024). Helgeknuten. ISBN: 9788205603509. 13 s. Gyldendal Akademisk.
Amble, Nina (2024). Lambertseterhjemmet – et eksempel på årsturnus i heltidskultur. Kap 19 Case 6. I Kari Ingstad (red) Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse- og omsorgstjeneste. Gyldendal ISBN/EAN: 9788205603509. ISBN: 9788205603509. 10 s. Gyldendal Akademisk.
Amble, Nina (2024). Historien om den norske turnustradisjonen og et grunnriss av en ny organisering. Kap 6 I Kari Ingstad (red) Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse- og omsorgstjeneste. Gyldendal ISBN/EAN: 9788205603509. ISBN: 9788205603509. 20 s. Gyldendal Akademisk.
Amble, Nina
(2022).
Nærhet, samvær og samarbeid i arbeiderkollektivet -
En postpandemisk refleksjon over betydningen av fysisk nærvær av andre.
Norsk sosiologisk tidsskrift.
Vol. 6.
https://doi.org/10.18261/nost.6.6.5
Amble, Nina
;
Møller, Ellen
;
Vagle, Inger
(2022).
Friere yrkesvalg i det yrkesfaglige feltet.
Forskning og forandring.
Vol. 5.
https://doi.org/10.23865/fof.v5.3673
Amble, Nina
;
Johansen, Else Marie
(2020).
Om å lære i lag – en modell for kollektiv videreutdanning.
Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.).
Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2.
Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch18
Amundsen, Oscar; Amble, Nina ; Rismark, Marit (2020). Innovasjon som fenomen og praksis. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.
Amble, Nina (2020). Vår aksjonsforskning og den doble oppgaven. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.
Amble, Nina ; Waaler, Solveig (2020). Medarbeiderdrevet innovasjon, et eksempel. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.
Amble, Nina ; Amundsen, Oscar; Johansen, Else Marie ; Rismark, Marit (2020). Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.