English version
Nina Amble

Nina Amble

Kort om

Nina er anleggsingeniør med erfaring fra vannkraftutbygging på 70-tallet, videre som oppsynsmann i Asker kommune og opplæringskonsulent i Landsforeningen for bygg- og anlegg, NHO. Hun har hovedfag i arbeidspsykologi fra psykologisk institutt og doktorgrad fra INDØK, begge ved NTNU. Nina har vært arbeidsforsker på AFI i 15 år. De siste to årene har Nina arbeidet på Bc-utdanningen for yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag. I dag er Nina heltidsengasjert som prosjektleder og forsker for NFR-prosjektet #Læringslivet, rettet mot den kommunale helsetjenesten. Nina er aksjonsforsker med særlig kompetanse i organisering av bra arbeid og organisasjonsutvikling i et kjønnsperspektiv.

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Sosiologi   Pedagogiske fag   Organisasjonspsykologi   Samfunnsvitenskap   Offentlig og privat administrasjon   Kvinne- og kjønnsstudier

Emner

Kjønn og kvinneperspektiver   Organisasjonslæring   Arbeidslivslæring   Pleie og omsorgsarbeid   Serviceinnovasjon   Innovasjon i offentlig sektor

Forskningsprosjekter

  • #Læringslivet

    Forskningsprosjektet #Læringslivet ble designet for å ruste ansatte til å utvikle arbeidsformen medarbeiderdrevet innovasjon (MDI), på fire arbeidsplasser i kommunal helse- og omsorgstjeneste.

Vitenskapelige publikasjoner

Ingstad, Kari; Amble, Nina (2024). Helgeknuten. ISBN: 9788205603509. 13 s. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina (2024). Lambertseterhjemmet – et eksempel på årsturnus i heltidskultur. Kap 19 Case 6. I Kari Ingstad (red) Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse- og omsorgstjeneste. Gyldendal ISBN/EAN: 9788205603509. ISBN: 9788205603509. 10 s. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina (2024). Historien om den norske turnustradisjonen og et grunnriss av en ny organisering. Kap 6 I Kari Ingstad (red) Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse- og omsorgstjeneste. Gyldendal ISBN/EAN: 9788205603509. ISBN: 9788205603509. 20 s. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina (2022). Nærhet, samvær og samarbeid i arbeiderkollektivet - En postpandemisk refleksjon over betydningen av fysisk nærvær av andre. Norsk sosiologisk tidsskrift. Vol. 6.
https://doi.org/10.18261/nost.6.6.5

Amble, Nina ; Møller, Ellen ; Vagle, Inger (2022). Friere yrkesvalg i det yrkesfaglige feltet. Forskning og forandring. Vol. 5.
https://doi.org/10.23865/fof.v5.3673

Amble, Nina ; Johansen, Else Marie (2020). Om å lære i lag – en modell for kollektiv videreutdanning. Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene (Red.). Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. Cappelen Damm Akademisk.
https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch18

Amundsen, Oscar; Amble, Nina ; Rismark, Marit (2020). Innovasjon som fenomen og praksis. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina (2020). Vår aksjonsforskning og den doble oppgaven. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina ; Waaler, Solveig (2020). Medarbeiderdrevet innovasjon, et eksempel. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.

Amble, Nina ; Amundsen, Oscar; Johansen, Else Marie ; Rismark, Marit (2020). Når arbeidet blir skole og skolen blir arbeid. Amble, Nina; Amundsen, Oscar; Rismark, Marit (Red.). Medarbeiderdrevet innovasjon. Gyldendal Akademisk.





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig