English version
Ellen Karoline Henriksen

Ellen Karoline Henriksen

Fagområder

Vitenskapsdisipliner

Matematikk og naturvitenskap   Samfunnsvitenskap   Fysikk   Fagdidaktikk

Emner

Skolerettet fysikk   Fysikkdidaktikk   Lærerutdanning   Naturfagdidaktikk   Realfagdidaktikk   Utdanningsvalg   Rekruttering til realfag   Lektorutdanning

Forskningsprosjekter

Vitenskapelige publikasjoner

Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Pajchel, Katarina (2024). Programmering i naturfaglærerutdanningen: Lærerstudenters syn på egne kunnskaper og kompetansebehov. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. Universitetsforlaget.
https://doi.org/10.18261/9788215069548-24-09

Mestad, Idar; Jegstad, Kirsti Marie ; Henriksen, Ellen Karoline (2024). Utforskende arbeidsmåter i naturfaglærerutdanningen. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 55-73. Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506

Henriksen, Ellen Karoline ; Jegstad, Kirsti Marie (2024). Introduksjon til forskningsbasert lærerutdanning i naturfag og prosjekt TRELIS. Henriksen, Ellen Karoline; Jegstad, Kirsti Marie; Pajchel, Katarina; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (Red.). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. s. 17-31. Universitetsforlaget.
https://doi.org/https://doi.org/10.18261/978821506

Henriksen, Ellen Karoline ; Jegstad, Kirsti Marie ; Pajchel, Katarina ; Mestad, Idar; Eklund, Gunilla Brita Maria (2024). Fra forskningsfronten til klasserommet. Perspektiver på forskningsbasert lærerutdanning i naturfag. ISBN: 9788215069555. 351 s. Universitetsforlaget.
https://www.idunn.no/doi/book/10.18261/97882150695

Bøe, Maria Vetleseter; Lauvland, Anders; Henriksen, Ellen Karoline (2024). How Motivation for Undergraduate Physics Interacts With Learning Activities in a System With Built-In Autonomy. Science Education.
https://doi.org/10.1002/sce.21912

Karlsen, Niklas; Henriksen, Ellen Karoline ; Pajchel, Katarina (2024). Assessing Teachers’ Knowledge of How to Use Computer Programming in Science and Technology Education. 13 s. Journal of Science Education and Technology.
https://doi.org/10.1007/s10956-024-10145-5

Strat, Tonje Tomine Seland; Henriksen, Ellen Karoline ; Jegstad, Kirsti Marie (2023). Inquiry-based science education in science teacher education: a systematic review. 58 s. Studies in science education.
https://doi.org/10.1080/03057267.2023.2207148

Odden, Tor Ole Bigton; Lauvland, Anders; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline (2023). Implementing the learning assistant model in European higher education. European Journal of Physics. Vol. 44.
https://doi.org/10.1088/1361-6404/acb39e

Aalbergsjø, Siv Gundrosen ; Henriksen, Ellen Karoline ; Eklund, Gunilla Brita Maria (2023). Fostering research literate science teachers: Science teacher educators’ views on research-based teacher education. 14 s. Nordic Studies in Science Education. Vol. 19.
https://doi.org/10.5617/NORDINA.9582

Mork, Sonja Merethe; Henriksen, Ellen Karoline ; Haug, Berit; Jorde, Doris; Frøyland, Merethe (2021). Defining knowledge domains for science teacher educators. International Journal of Science Education.
https://doi.org/10.1080/09500693.2021.2006819





Publikasjonslisten er hentet ut av Cristin. Listen kan være ufullstendig