Kort om
Ida H. Sandbekken er stipendiat ved forskningsprosjektet: Håndhygiene, infeksjonsforebygging og antibiotikabruk på sykehjem. Hun har Bachelor i sykepleier fra Høgskolen i Buskerud, og Master i sykepleie - klinisk forskning og fagutvikling fra Høgskolen i Oslo og Akershus. I masteroppgaven brukte hun data fra den landsdekkende undersøkelsen Life cOurse, Gender and Generation (LOGG) til å undersøke livskvaliteten og jobbtilfredshet til sykepleiere. Hun har klinisk erfaring fra sykehjem, kirurgisk sengepost, akuttmottak og legevakt. Etter oppstart ved OsloMet har hun arbeidet med undervisning og veiledning av både første- og sisteårs sykepleierstudenter, og var emneleder i "Anatomi, fysiologi og biokjemi" og "Mikrobiologi og smittevern". Hun er medlem av forskningsgruppen Livskvalitet, og har forsket på studenter, søvn, læring og COVID-19. Gjennom pandemien utarbeidet hun og Borghild Løyland smittevernskurs til Oslo kommune, Norske frisør og velværebedrifter, og student- og ansattkurs til OsloMet.
Fagområder
Emner
Livskvalitet Smittevern Håndhygiene
Forskningsgrupper
Forskningsprosjekter
-
Håndhygiene, infeksjonsforebygging og antibiotikabruk på sykehjem
Studie av håndhygiene på sykehjem for å bidra til reduksjon av helsetjenesteassosierte infeksjoner (HAI) og reduksjon i bruk av antibiotika i sykehjem.
Publikasjoner og forskningsresultater
Vitenskapelige publikasjoner
Sandbekken, Ida Hellum
;
Hermansen, Åsmund
;
Grov, Ellen Karine
;
Utne, Inger
;
Løyland, Borghild
(2024).
Infeksjonsovervåkning på sykehjem gjennom 18 måneder under og etter covid-19-pandemien.
Sykepleien Forskning.
https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2024.97178
Sandbekken, Ida Hellum
;
Hermansen, Åsmund
;
Grov, Ellen Karine
;
Utne, Inger
;
Løyland, Borghild
(2024).
Surveillance of Infections and Antibiotic Use in 21 Nursing Home Wards during the COVID-19 Pandemic: A Systematic Assessment.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 21.
https://doi.org/10.3390/ijerph21030358
Løyland, Borghild
;
Sandbekken, Ida Hellum
;
Grov, Ellen Karine
;
Utne, Inger
(2024).
Causes and Risk Factors of Breast Cancer, What Do We Know for Sure? An Evidence Synthesis of Systematic Reviews and Meta-Analyses.
Cancers.
Vol. 16.
https://doi.org/10.3390/cancers16081583
Holmen, Heidi
;
Flølo, Tone Nygaard
;
Tørris, Christine
;
Løyland, Borghild
;
Almendingen, Kari
;
Bjørnnes, Ann Kristin
;
Albertini Früh, Elena
;
Grov, Ellen Karine
;
Helseth, Sølvi
;
Kvarme, Lisbeth Gravdal
;
Malambo, Rosah
;
Misvær, Nina
;
Rasalingam, Anurajee
;
Riiser, Kirsti
;
Sandbekken, Ida Hellum
;
Schippert, Ana Carla Soares Portugal
;
Sparboe-Nilsen, Bente
;
Bigum Sundar, Turid Kristin
;
Sæterstrand, Torill Margaret
;
Utne, Inger
;
Valla, Lisbeth
;
Winger, Anette
;
Torbjørnsen, Astrid
(2023).
Unpacking the Public Health Triad of Social Inequality in Health, Health Literacy, and Quality of Life—A Scoping Review of Research Characteristics.
19 s.
International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).
Vol. 21.
https://doi.org/10.3390/ijerph21010036
Sandbekken, Ida Hellum
;
Utne, Inger
;
Hermansen, Åsmund
;
Grov, Ellen Karine
;
Løyland, Borghild
(2023).
Impact of multimodal interventions targeting behavior change on hand hygiene adherence in nursing homes: An 18-month quasi-experimental study.
American Journal of Infection Control.
https://doi.org/10.1016/j.ajic.2023.07.005
Finbråten, Hanne Søberg
; Guttersrud, Øystein;
Foss, Camilla
;
Pettersen, Kjell Sverre
;
Tørris, Christine
;
Meyer, Mona Elisabeth
;
Halvorsrud, Hedvig
; Stensrud, Helge;
Sandbekken, Ida Hellum
; Sæland, Mone Eli; Grønlien, Heidi Kristine
(2023).
Bruk av «concept cartoons» i kombinasjon med digitalt student-respons-system for å støtte læring i Anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen - En undervisningsstrategi for å fremme studentaktiv læring.
UNIPED.
Vol. 46.
https://doi.org/10.18261/uniped.46.4.3
Meyer, Mona Elisabeth
;
Sandbekken, Ida Hellum
;
Tørris, Christine
;
Halvorsrud, Hedvig
;
Molin, Marianne
(2023).
Hva kjennetegner digitale seminargrupper som fungerer godt, og hva kjennetegner de som fungerer mindre godt?.
UNIPED.
Vol. 46.
https://doi.org/10.18261/uniped.46.1.3
Sandbekken, Ida Hellum
;
Hermansen, Åsmund
;
Utne, Inger
;
Grov, Ellen Karine
;
Løyland, Borghild
(2022).
Students’ observations of hand hygiene
adherence in 20 nursing home wards,
during the COVID-19 pandemic.
BMC Infectious Diseases.
Vol. 22.
https://doi.org/10.1186/s12879-022-07143-6
Tørris, Christine
;
Meyer, Mona Elisabeth
;
Sandbekken, Ida Hellum
;
Halvorsrud, Hedvig
;
Molin, Marianne
(2022).
Nursing Students’ Perceived Learning Outcomes, Motivation to Learn and Grade Achieved in a Digital Blended Learning Course: A Norwegian Cross-Sectional Study.
Education Sciences.
Vol. 12.
https://doi.org/10.3390/educsci12070467
Fretheim, Atle
; Helleve, Arnfinn;
Løyland, Borghild
;
Sandbekken, Ida Hellum
; Flatø, Martin; Telle, Kjetil Elias; Watle, Sara Sofie Viksmoen;
Schjøll, Alexander
;
Helseth, Sølvi
;
Jamtvedt, Gro
; Hart, Rannveig Kaldager
(2021).
Relationship between teaching modality and COVID-19, well-being, and teaching satisfaction (campus & corona): A cohort study among students in higher education.
7 s.
Public Health in Practice.
Vol. 2.
https://doi.org/10.1016/j.puhip.2021.100187